Spillbransjen er sannsynligvis mer ubarmhjertig enn noen gang, i hvert fall for de som står bak de aller største produksjonene. Grove nedskjæringer påvirker mange spillstudio, og selv bautaer som Nintendo og Sony opplever store økonomiske prøvelser.
Activision Blizzard har derimot aldri gjort det bedre. En nylig finansrapport avslører at de kan notere et overskudd på nærmere 6,2 milliarder kroner for 2011, ifølge Gamespot. For å sette det i perspektiv kunne de ha kjøpt norske Funcom, børsnotert med en markedskapital på 1,1 milliard norske kroner, nesten seks ganger for det årlige overskuddet sitt.
Selskapet omsatte totalt for 4,76 milliarder dollar, en økning på 220 millioner dollar siden 2010. Den gangen var overskuddet adskillig lavere, men fortsatt på respektable 418 millioner dollar. I klartekst betyr det at Activision Blizzard har hentet et mye større overskudd fra tilsvarende salg som tidligere, og drastisk redusert utgiftene sine.
Mange baller i lufta
En viktig del av inntjeningen er Modern Warfare 3, som ble fjorårets mest solgte spill og samtidig satte en ny rekord som tidenes største underholdningslansering. Den sosiale nettverkssatsingen Call of Duty: Elite samlet også 7 millioner spillere – nesten en fjerdedel av dem betaler rundt 300 kroner i året for øverste medlemsnivå.
Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at gigantutgiveren har tjent store penger på leketøyssalg i forbindelse med det siste Spyro-spillet. Over 20 millioner Skylanders-leker skal være solgt, og et nytt videospill er ventet i løpet av året.
Blizzard-delen av selskapet står også for en solid del av inntjeningen. World of Warcraft skal ha mistet rundt 100 000 spillere i løpet av 2011s siste kvartal, men har fortsatt over 10 millioner spillere. Det er også verdt å merke at Blizzard ikke har utgitt et nytt spill siden 2010, men slår til med hele to i år – stadig utsatte Diablo III og enten World of Warcraft: Mists of Pandaria eller StarCraft II: Heart of the Swarm.
Les også: Historien om verdens største spillutgiver
Les også: Activision omfavner indieutviklere