– Det har blitt hipt å kjøpe indiespill

Og Minecraft-studioet Mojang vil ikke kalle seg indie lenger.

På dette punktet har vel det fleste hørt den inspirerende historien om Markus Persson, som egenhendig utviklet gigantsuksessen Minecraft (med over 20 millioner spillere) og opparbeidet seg kapitalen til å starte sitt eget selskap, Mojang. Mye har forandret seg på kort tid for svensken.

Et kjent syn.

Notch, som han kaller seg, synes for eksempel ikke at de er et tradisjonelt indiestudio lenger.

– Jeg synes ikke Mojang er indie slik jeg jobbet tidligere, fordi vi har lønnsutbetalinger å bekymre oss for, og vi må gjøre visse grep for å forsikre oss om at selskapet overlever. Det er andre faktorer enn bare spillutviklingen som påvirker oss, sier han til PC Gamer.

Mange prosjekter

Samtidig innrømmer spillutvikleren at de har nytt godt av posisjonen indiebegrepet har fått i senere tid:

– I gamle dager var man ikke en indieutvikler, men en garasjeprogrammerer. Det var ikke forventet at du krevde penger for spillet ditt, så du kunne ikke gjøre det. Det var bare en hobby. Nå er det hipt å betale for indiespill.

Pengene fra Minecraft-suksessen har blant annet blitt investert i Scrolls, som er deres neste spill. Samtidig har de tatt på seg jobben med å utgi det svenske indiespillet Cobalt. I dag ble det klart at de får enda litt mer penger fra salget av Minecraft-LEGO, men de skal de gi til veldedighet.

Les også: Minecraft forsinket på 360
Les også: Minecraft blir LEGO-klosser

Kommentarer (16)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Xmasbeer
13 år siden

Indie forblir indie så lenge studioen ikke blir kjøpt av store utgivere. Det har vært en del "store" inde studioer som for eksempel Westwood før de ble kjøpt opp av EA, eller Bohemia Interactive som er utviklere av ArmA serien.

 

Men det er Notch, ta det han sier med en klype salt.

Unlimited LTD
13 år siden

Trenden er der, det er jeg enig i.

Og jeg har en mistanke om at grunnen til at det er hipt å betale for indie spill er 1) iPhone/Android, som viste oss at kvalitetsspill ikke må koste 500 kr, og 2) Ingen DRM, og 3) utviklerne er åpne, "publikumsvennlige" og joviale. Når du kjøper et indiespill kjøper du det av en person som har jobbet hardt for å få det til, og du får en følelse av at du belønner ham. Når du kjøper et spill av EA får du en følelse av at de flår deg.

Mr. Pants
13 år siden

Notch har rett. Mojang kan ikke lenger kalles et indiestudio når Minecraft er så populært som det er. Utvikler/utgiver forholdet trenger ikke å bety noe som helst, og dessuten er vel Mojang sin egen utgiver.

Spartapus
13 år siden

Hvordan får man tid til å spille dem? Bare å holde seg oppdatert på de største titlene er tidkrevende; jeg kjøper dem, men jeg rekker ikke spille halvparten. Så kommer indiespill oppå toppen. Man må være arbeidsledig for å holde følge.

Unlimited LTD
13 år siden

Notch har rett. Mojang kan ikke lenger kalles et indiestudio når Minecraft er så populært som det er. Utvikler/utgiver forholdet trenger ikke å bety noe som helst, og dessuten er vel Mojang sin egen utgiver.

Det er faktisk nøyaktig motsatt.

 

En indie-spillutvikler er en utvikler som er uavhengig (independent) av andre utgivere. Mojang var inntil nylig en et indiestudio, men er nå i tillegg blitt utgiver for Cobalt. Popularitet har ingen ting med saken å gjøre.

Siste fra forsiden