På dette punktet har vel det fleste hørt den inspirerende historien om Markus Persson, som egenhendig utviklet gigantsuksessen Minecraft (med over 20 millioner spillere) og opparbeidet seg kapitalen til å starte sitt eget selskap, Mojang. Mye har forandret seg på kort tid for svensken.
Notch, som han kaller seg, synes for eksempel ikke at de er et tradisjonelt indiestudio lenger.
– Jeg synes ikke Mojang er indie slik jeg jobbet tidligere, fordi vi har lønnsutbetalinger å bekymre oss for, og vi må gjøre visse grep for å forsikre oss om at selskapet overlever. Det er andre faktorer enn bare spillutviklingen som påvirker oss, sier han til PC Gamer.
Mange prosjekter
Samtidig innrømmer spillutvikleren at de har nytt godt av posisjonen indiebegrepet har fått i senere tid:
– I gamle dager var man ikke en indieutvikler, men en garasjeprogrammerer. Det var ikke forventet at du krevde penger for spillet ditt, så du kunne ikke gjøre det. Det var bare en hobby. Nå er det hipt å betale for indiespill.
Pengene fra Minecraft-suksessen har blant annet blitt investert i Scrolls, som er deres neste spill. Samtidig har de tatt på seg jobben med å utgi det svenske indiespillet Cobalt. I dag ble det klart at de får enda litt mer penger fra salget av Minecraft-LEGO, men de skal de gi til veldedighet.
Les også: Minecraft forsinket på 360
Les også: Minecraft blir LEGO-klosser