Hva skal Naughty Dog med millioner av polygoner?

Uncharted-utvikleren vil ha ekstremt detaljerte figurer.

En stillingsutlysning hos Naughty Dog, studioet bak Uncharted- og Jak & Daxter-seriene, kan tyde på at studioet ser fremover i tid, forbi dagens konsollgenerasjon.

Amerikanske byggeklosser

Den digitale figurskulptøren som etterlyses, må nemlig være forberedt på å skape figurer med millioner av polygoner. Polygon, som er gresk og betyr «mange kanter», er betegnelsen som brukes på «byggeklossene» all datagrafikk er bygd opp av. Jo flere polygoner, dess mer detaljerte figurer kan man skape.

Gjennomsnittlig antall polygoner per figur i Uncharted 2: Among Thieves var for eksempel rundt 80 000, og når Naughty Dog nå ser for seg figurer med en million polygoner, innebærer dette en ganske dramatisk økning i antall «byggeklosser».

Kanskje er studioet bare veldig forutseende, men hvis vi skal spekulere litt kan det også tyde på at Naughty Dog allerede er i gang med utvikling av spill til neste generasjons konsoller. I så fall er de ikke alene, for Call of Duty-utviklerne Infinity Ward og Treyarch har allerede etterlyst personer som kan jobbe med neste generasjons spill.

Mer Drake?

Stillingsutlysningen til Naughty Dog spesifiserer ikke til hvilket spill stillingen er ment. Tidligere har studioet hevdet at de kun jobber med én tittel i slengen, men i høst ble det kjent at Naughty Dog har jobbet med dommedagsspillet The Last of Us i to år – simultant med Uncharted 3: Drake’s Deception.

Med andre ord kan det dreie seg om nytt blod til The Last of Us, men muligheten er også tilstede for at Naughty Dog allerede er i gang med utviklingen av et fjerde Uncharted-spill, kanskje til og med til neste generasjons PlayStation.

Les også: Anmeldelse av Uncharted 3: Drake’s Deception Les også: – Ingen PlayStation 4 på E3

Ledige stillinger
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (23)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Laland
13 år siden

Det hadde vært spennende å høre hvor mange polygoner en Pixar-modell har. Buzz Lightyear og Woody må jo være satt sammen av et betydelig antall - kan vi etterhvert begynne å snakke om faktisk Pixar-kvalitet på spillgrafikk? Det må jo kreve enorme mengder med maskinvareressurser å rendre slikt i realtime.

Cowman the Wuzz
13 år siden

nei takk, tar meg heller en tur ut... DET er rå grafikk det... foretrekker at spill ser ut som spill...

TiLT42
13 år siden

Dette er da en fullstendig ikke-nyhet. Grafikere har lenge lagd 3D-modeller til spill med langt flere polygoner enn det som ender opp i spillet. Dette gjør de for å lage såkalte normal maps, en teknologi som får objekter med få polygoner til å se mer detaljerte ut enn de er. Det er ingenting ved denne stillingsannonsen som tyder på noen ny spillkonsoll, selv om jeg ser det som overhengende sannsynlig at Naughty Dog's neste spill er for PS4 uansett.

allant
13 år siden

Usikker på hvor mye dette egentlig betyr. Utviklere har lenge benyttet seg av høyoppløselige modeller under utviklingen av spill, for å så redusere detaljnivået betraktelig slik at figurer o.l. kan benyttes real-time i spillmotoren. Det er ikke vanlig å lage "low-poly" modeller til å begynne med - husker jeg leste om og så bilder av de helt utrolig detaljrike modellene id Software jobbet med under utviklingen av Doom 3. Mangfoldige millioner polygoner pr. figur.

allant
13 år siden

TiLT42 kom meg i forkjøpet, gitt! :-)

Siste fra forsiden