BioWares jomfru-MMO, Star Wars: The Old Republic, står for noen ekstremt imponerende tall. 800 mennesker jobbet med spillet i over fire år, og resultatet skal være en historie som spenner over 1600 timer med stemmeinnspillinger fra over 1000 skuespillere. Sistnevnte er en verdensrekord.
Det har lenge vært hevdet at det massive nettrollespillet er tidenes dyreste spill, og det kan faktisk se ut som det er en av tidenes største underholdningsproduksjoner. Ifølge en nylig artikkel i LA Times skal spillet ha kostet over 200 millioner dollar, nesten 1,2 milliarder norske kroner, å utvikle.
Lages verden over
Utformingen av spillet har vært høyst internasjonal. Russiske, estiske og kinesiske grafikere har jobbet med spillets utseende. I Los Angeles og Vancouver har de vekslet på å spille inn animasjoner i såkalte motion capture-studio. Stemmeskuespillerne har gjort innspillinger på tre forskjellige språk i New York, London og Paris.
Omfattende produkttesting har blitt utført i Romania, Argentina og India, og BioWare har sett seg nødt til å åpne et helt nytt kontor i Irland, kun for å tekkes kundestøtte. De tekniske detaljene tar en gjeng i Virginia seg av. Få prosjekter illustrerer omfanget og størrelsen på moderne storspillutvikling bedre.
Mange problemer
Samtidig har MMO-et vært en risikabel investering for BioWare og eierne EA. Eksperter anslår at The Old Republic må ha mellom 500 000 og én million betalende spillere for å holde seg flytende. Den første millionen kjøpte seg tilgang allerede i jula, men utviklingen etter at gratismåneden går ut er vanskelig å spå.
For spillet møtt mange utfordringer, samtidig som spillernes erfaringer er blandede. Noen har rapportert om spillfeil, lange køer og tekniske problemer. Andre sliter med å kansellere abonnementet sitt.
Star Wars: The Old Republic ble utgitt til Windows 20. desember i fjor.