Hvis du synes moderne spill er for pysete og redde for å straffe spillerne for å gjøre dumme valg, er sannsynligvis nyheten om at BioShock Infinite får en «1999-modus» myntet på nettopp deg.
Når du spiller i 1999-modus blir det kommende spillet langt mer krevende, takket være en rekke små og store endringer i måten spillet fungerer på. Det er altså ikke snakk om noen ren økning av vanskelighetsgraden, og 1999-modus er uavhengig av hvilken vanskelighetsgrad du har valgt.
I 1999-modus vil beslutningene du tar om hvordan du skal forbedre figuren din være permanente, og du må også bruke mer tid på å håndtere helse, kraft og våpnene dine. I tillegg kan du forvente «game over»-skjermen om du dør og ikke har ressursene som trengs for å bli gjenfødt.
– Vi ønsker å gi våre eldste og mest innbitte tilhengere en mulighet til å gå tilbake til røttene våre. I 1999-modus vil spillerne få møte flere permanente konsekvenser av valgene de gjør, og resultatene av handlingene deres blir mye tøffere. Dessuten krever modusen at de velger spesialiseringer og fokuserer på disse, forklarer Irrationals kreative sjef, Ken Levine.
BioShock Infinite kommer en eller annen gang i år, til Xbox 360, PC og PS3. Mikael Harstad Groven tok en titt på spillet på fjorårets E3, og lot seg imponere:
– Alt virker bare så uhorvelig sterkt i dette spillet. Dialogene sitter som et skudd, og bare etter noen minutter har man et forhold til hovedpersonene i spillet. Utvikleren makter også å spille på sterke følelser, noe som bidrar til enorm innlevelse. Kampene er kanskje mer actionpreget enn tidligere, men samtidig er de mer spennende og dynamiske. Dessuten er det kunstneriske nesten av en annen verden, herre min hatt hvor vakkert dette er. Jeg drister meg til å sette en tikroning på at dette overgår originalen, og hvis jeg har rett blir dette uforglemmelig!