I fjor høst måtte islandske CCP kutte i budsjettene sine, noe som blant annet førte til at MMO-spillet World of Darkness ble nedprioritert. Spillet er under utvikling hos CCP-eide White Wolf, som også har skapt rollespillverdenen det er basert på.
Men spillet er fortsatt på vei, og nå har vi fått ny informasjon om det. De nye detaljene stammer fra et videointervju for nettstedet GamerLive, hvor White Wolfs Chris McDonough svarer på spørsmål.
Blant annet forteller utviklerne at de har sett nøye på et eldre rollespill basert på samme verden, nemlig Vampire: The Masquerade: Bloodlines. Dette ambisiøse førstepersonsspillet fra nå nedlagte Troika Games ble ingen suksess på markedet, men har gradvis opparbeidet seg klassikerstatus.
Utviklerne forteller at de bruker Bloodlines som et referansepunkt, og vil forsøke å levere et spill med samme mørke atmosfære.
I tillegg har vi fått vite at spillet vil låne et av de mest populære elementene fra CCP-suksessen Eve Online. Alle spillerne vil nemlig spille i samme verden, og det vil ikke eksistere flere uavhengige «servere». Spillet vil også bruke samme grafikkmotor som Eve Online.
Selv om World of Darkness-spillet handler om vampyrer vil det ikke nødvendigvis virke slik i utgangspunktet. Et av de sentrale elementene er nemlig hemmelighold, og i det du starter spillet vil verden virke ganske ordinær. Det er først etter hvert at vampyrenes hemmelige verden åpenbarer seg for deg.
Det å bruke vampyregenskaper på offentlige steder, og dermed vekke mistanke, er ikke særlig populært, så gjør du det vil du måtte regne med å høre fra «overordnede» og kanskje også straffet.
Eve Online har et rykte på seg for å være svært vanskelig å komme inn i. Det skal ikke World of Darkness være, men samtidig ønsker utviklerne å gi spillet mye av den samme kompleksiteten. Disse elementene vil man først få tilgang til etter å ha spilt en stund.