Bruktmarkedet er et yndet mål om dagen. Flere spillutgivere har innført bruk av engangskoder for å få tilgang til nettbasert spillinnhold, og dersom man selger spillet sitt videre, må den nye eieren kjøpe en ny slik kode for å kunne benytte seg av hele spillet.
I en kommentar til IndustryGamers går den kreative lederen for Obsidian, utvikleren bak Fallout: New Vegas, enda hardere ut mot bruktsalget. Chris Avellone ønsker nemlig å se en økning i digital distribusjon, fordi dette vil redusere bruktmarkedet.
– Jeg håper den digitale distribusjonen knivstikker bruktmarkedet rett i hjertet, sier den frittalende lederen.
Tidseffektivt
I tillegg til en bremsende effekt på bruktmarkedet, ser Avellone også andre fordeler med digital distribusjon. Blant annet gir det utviklerne mer fleksibilitet med tanke på å gjøre ferdig produktene.
– Du trenger ikke bekymre deg for produksjonstid for de fysiske kopiene, så du kan tillate deg å bruke en ekstra uke, hvis det er det som trengs for å få ting på plass, forklarer han.
Videre forteller Avellone at målet er å kunne samle nok midler til å kunne slippe alle Obsidians titler digitalt på egen hånd. Men det kan komme til å ta tid, for dersom de skal gjøre det, ønsker Obsidian å «gjøre det ordentlig.»
Obsidian jobber for tiden med et rollespill basert på South Park-universet.
Les også: Vil Sony kvele bruktmarkedet?