Naughty Dog vil omdefinere spillbegrepet

The Last of Us skal utfordre vårt syn på hva spill er.

The Last of Us er et overlevelsesspill som ser ut til å inneholde både zombier og romvesener.

Nå har en av Naughty Dog-sjefene uttalt seg nærmere om målsettingen for det kommende spillet. Til USA Today sier med-president Christophe Balestra at studioet rett og slett ønsker å løfte spillmediet til å få den samme respekten som filmmediet har fått.

– Vi ønsker å omdefinere hva spillmediet kalles. «Dataspill» er ikke et nøyaktig nok begrep lenger, for det er ikke nødvendigvis bare et spill med regler og en vinner og taper. Det er en opplevelse, sier Balestra.

Svartedauen 2.0

Videre skriver USA Today at The Last of Us forventes i handelen enten sent i 2012 eller tidlig i 2013, og det skal være snakk om et filmatisk tredjepersonsspill.

Naughty Dog selv beskriver The Last of Us som en «sjangerdefinerende opplevelse som blander overlevelse og action for å fortelle en persondrevet historie om en moderne pest som nærmest utrydder menneskeheten.»

Se annonseringstrailer for spillet

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (30)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Licht
13 år siden

Bla bla bla. "Cinematiske" spel som skal "utfordre forståinga av spel" og "sikre spel same respekt som filmmediet" tyder stort sett berre at vi får ein Hollywood-imitasjon frå nokon med lillebrorkompleks (jamfør David Cage) med manus på fanfic-kvalitet, der mekanikken i tillegg gjer sitt beste for å ikkje utnytte det faktum at spel sin styrke er interaktivitet.

 

Kva med å vere litt kritiske i staden for å berre gulpe opp PR-releases? Om spill er kultur så burde jo de gjere ein innsats for å framme tanken om at spel er kultur på eigne premissar.

Daimyo79
13 år siden

Traileren gjør jo det en trailer skal; skape nysgjerrighet.

 

Når det er sagt så spørs det om spillopplevelsen blir noe annet enn nok en generisk zombieslakteopplevelse.

 

Jeg liker virkelig traileren.

 

Jeg fikk lyst til å se denne filmen eller lese denne boken, men gameplay lar vente på seg.

 

Får holde øynene åpne for mer fra denne kanten (selv om jeg ikke har PS3 engang)

Drunkenvalley
13 år siden

Må si rett ut at eit så vagt uttrykk høres ut som det er ein "film med interaktivitet" helst slik dei har formulert seg, imo. >>

 

Det er på ingen måte ein god ting med mindre dei makter å oppnå dette på ein måte der film og interaktivitet overlapper nesten komplett, ellers har du spill ala Metal Gear Solid 4: Guns of Liberty, der gameplay fra mitt perspektiv virket som ein ettertanke.

Santar
13 år siden

Det jeg tar fra disse utsagnene er at Naughty dog vil fortsette på den stien Uncharted serien har gått.

Dvs. superlineært, scriptede sekvenser ohoi og veldig lite faktisk gameplay. Triste greier om det stemmer.

La spill være spill og film være film Naughty Dog!

Odesseiron
13 år siden

Kva med å vere litt kritiske i staden for å berre gulpe opp PR-releases? Om spill er kultur så burde jo de gjere ein innsats for å framme tanken om at spel er kultur på eigne premissar.

 

Det er beklageiig at du har dette bildet av dekningen vår per dags dato. Vi gjør en svært aktiv innsats for å dekke spillbransjen på en kritisk og velvurdert måte, og av de utallige spillnyhetene som dukker opp på daglig basis er det relativt få som passerer gjennom nåløyet vårt. I dette tilfellet ble saken vurdert som aktuell fordi Naughty Dog har en historie med innovasjon, om så innen filmatiske spill som byr mange imot, og at saken omhandler et nyannonsert spill som har skapt stor oppsikt. Vi har et ansvar for å dekke det folk bryr seg om også.

 

Den mer dyptpløyende kritikken vår finnes helst i kommentarer eller feature-artikler, som vi som regel sparer til helgene, formater som er bedre egnet til den typen vurderingen enn nyhetsformatet. Og all den tid The Last of Us er et såpass vagt og ubeskrevet konsept kan vi ikke ta utgangspunkt i at det blir et "Hollywood-imitasjon frå nokon med lillebrorkompleks (jamfør David Cage) med manus på fanfic-kvalitet, der mekanikken i tillegg gjer sitt beste for å ikkje utnytte det faktum at spel sin styrke er interaktivitet" og forkaste dekningen på bakgrunn av det. Om dette spill om fortsetter i samme spor som Uncharted-serien så er det også nyhetsverdig, og langt ifra gitt.

 

Hvis den kritiske vurderingen bak nyhetsdekningen vår ikke går overens med dine tanker om hva den daglige dekningen vår burde bestå av, håper jeg i det minste at dybdeartiklene våre faller i smak og gir et innblikk i vår vurdering av spill som kultur på egne premisser. Vi er en omfattende redaksjon med mange høye røster, og det er av vår interesse å være kjent som et kritisk, gjennomtenkt spillmedie som er genuint opptatt av å tilby en bred og uavhengig dekning.

Siste fra forsiden