EA har vært hissige på oppkjøpsfronten de siste årene, og overtatt storsuksesser som Bejeweled-studioet PopCap og sosial spilling-mastodonten Playfish. Her om dagen åpnet storutgiverne lommeboka igjen.
Den seneste investeringen er nok et studio med fokus på sosiale spill, da særlig rollespill. De het tidligere Klicknation, men endrer nå navn til BioWare Sacramento. Sammen med BioWare San Francisco stifter de fanen BioWare Social, ifølge Gamespot.
Kjernespill til sosiale plattformer
Nisjen til Klicknation har vært Facebook-spill finansiert av mikrotransaksjoner, og de har gjort god butikk på titler som SuperHero City, Age of Champions og Six Gun Galaxy.
BioWare-sjefen Ray Muzyka forklarer at stiftelsen av BioWare Social har som mål å ta kjernelisensene til den kritikerroste kanadiske utvikleren, som har suksesser som Dragon Age, Mass Effect og Baldur's Gate bak seg, og overføre dem til kjernespillere som ønsker dype spillopplevelser på sosiale plattformer.
Dermed kan vi nok forvente enda flere overføringer av kjente BioWare-spill til Facebook og Google +, slik som allerede utgitte Dragon Age Legends.
BioWare er heleid av spillselskapet EA, og har mange nye spill på vei. Et ukjent prosjekt annonseres den 10. desember under Spike Video Game Awards, samtidig som det foreløpig siste spillet i Mass Effect-serien har kurs mot utgivelse den 6. mars neste år.
Les også: Slik ser BioWares nye serie ut