Kommentar

Kommentar: Spillsjangre ødelegger kreativiteten

Hvorfor er det viktig om Skyrim er et «ekte rollespill» eller ikke?

1: Side 1
2: Side 2

Det er ikke til å unngå at anmeldelser av storspill omdiskutert, og jeg har stor respekt for at mange er uenige i konklusjonene vi kommer frem til. Slik er det også med vår anmeldelse av The Elder Scrolls V: Skyrim, hvor diskusjonstråden raskt talte over hundre poster og nå er oppe i det dobbelte. Dette engasjementet er vi som skriver på Gamer.no svært glad for – ikke minst fordi det ofte kommer frem momenter vi har lyst til å snakke litt om selv også.

Er ikke dette et rollespill?

Den delen av diskusjonen jeg har lyst til å si noe om i denne kommentaren er imidlertid ikke spesiell for vår anmeldelse. Det er en diskusjon som går igjen, overalt hvor spill diskuteres. Spørsmålet det strides om er følgende: Er Skyrim et rollespill? Mange kritiserer nemlig Skyrim – og mange andre store rollespill – for å benytte seg av elementer de ikke mener passer med deres definisjon av hva et rollespill er. Hovedeksempelet man trekker frem er gjerne spillets kampsystem.

Et spill er et spill

Men før vi går videre med Skyrims forhold til kamp er det en ting jeg vil ha ut av veien. Jeg liker ikke rigide sjangerdefinisjoner. Det har jeg aldri gjort. Hvis du kun tar med deg ett poeng fra denne artikkelen må det være dette: Mekaniske sjangerbetegnelser som «rollespill», «førstepersons skytespill», «sanntidsstrategispill», «turbasert strategispill», «eventyrspill» og så videre er ment som beskrivelser, for å gjøre det lettere for potensielle kjøpere å få et raskt inntrykk av hva man kan forvente fra et spill. Det er ikke meningen at sjangerbetegnelser skal avgrense eller styre utviklingen av spill.

Med det mener jeg at utviklere ideelt sett skal lage de spillene de ønsker å lage, og så skal de etterpå finne ut hvilke sjangerbetegnelser som passer best for spillet deres. De skal ikke gå inn i utviklingsprosessen med ønske om å lage et spill i en viss sjanger, med en sjekkliste med ting som må være med for at spillet på en eller annen måte skal være et «ekte» rollespill, eventyrspill eller hva det nå er de ønsker å lage. Det er helt feil måte å tilnærme seg spillutvikling på.

Hadde Deus Ex vært like godt om det hadde vært et «rent» skytespill? Vis mer

I praksis er det nok få utviklere som kan begynne med blanke ark og skape et helt nytt spill uten å tenke på sjangere og tidligere utgivelser, men jeg skulle ønske man i større grad kunne begynne med spørsmålet om hva slags opplevelse det egentlig er man vil gi spilleren og hvilke spillelementer man trenger for å oppnå dette. Så kan man sette seg ned når man har en prototype eller et designdokument og finne ut hvilken spillsjanger man er nærmest – bare for beskrivelsens skyld, ikke for å kutte bort ting som ikke rimer med sjangerdefinisjonen eller legge til sjangerelementer som egentlig ikke passer inn i spillkonseptet man går for.

Klassikerne blander sjangerelementer

Det er neppe noen tilfeldighet at mange av de aller største klassikerne vi har er spill som enten blander elementer fra flere sjangere eller ikke passer inn i «vedtatte sjangerkonvensjoner». Ta Deus Ex-spillene for eksempel; herlige spill som henter elementer fra rollespill, snikespill og actionspill. Jeg er glad Warren Spector og gjengen hos dypt savnede Ion Storm hadde mot til å lage et spill som fulgte deres visjon, i stedet for å fjerne rollespillelementene for å lettere kunne klassifisere spillet som et actionspill (eller motsatt). Dermed skapte de en unik opplevelse vi fortsatt husker ti år senere.

Et annet favoritteksempel må være Quest for Glory-spillene. Det første Quest for Glory-spillet er et av de beste spillene jeg noensinne har spilt. Men er det et rollespill eller er det et eventyrspill? Det er litt av begge deler, og i tillegg har det kamp med et betydelig action-element. Og det er nettopp dette sammensuriet av ulike elementer som gjør det så glimrende. Tenk om en eller annen sjef hos Sierra hadde kommet inn til Lori og Corey Cole under utviklingen og fortalt dem at de enten måtte gjøre Quest for Glory til et rollespill eller et eventyrspill. Resultatet hadde sannsynligvis vært en generisk utgivelse ingen husket, og spillenes verden hadde vært målbart fattigere.

Er The Settlers et sanntidsstrategispill?

Siden jeg er inne på klassikere jeg personlig elsker høyt, må jeg nevne The Settlers. Hva er egentlig The Settlers? Jo, det er et strategispill som foregår i sanntid, med bybygging samt økonomiske og militære elementer. Det passer ikke inn i definisjonen av et sanntidsstrategispill, fordi du får ikke direkte kontroll over «enhetene» dine. Det er ikke et bybyggerspill, fordi det er umulig å vinne eller i det hele tatt overleve uten omfattende krigføring – og dessuten bygger du strengt tatt ikke tradisjonelle byer. Det er ikke et økonomisk strategispill heller, da det verken har handel eller penger.

Hvorfor ble The Settlers så unikt? Jeg tror faktisk jeg vet svaret. The Settlers kom omtrent samtidig med Dune II. Det vil si, det kom før Westwood Studios i praksis gav oss malen for hvordan et sanntidsstrategispill skal være. Da The Settlers kom, var det ikke noe som het sanntidsstrategispill, og det var ingen sjangerbautaer som «alle» lot seg inspirere av. Så i stedet for en lang rekke spill med en kjerne som baserte seg på en felles mal fikk varierte utgivelser som Populous, Defender of the Crown, Deuteros, Powermonger og Castles. På mange måter var datidens strategispillmarked mer spennende enn dagens, fordi man aldri helt visste hva man fikk. Spillene opererte med tidvis radikalt forskjellige regler og løsninger, samtidig som utviklerne hentet inspirasjon fra hverandre i stedet for å alle se i samme retning.

Les også
Anmeldelse:

The Settlers-serien er forøvrig ikke lenger en av mine favorittserier. Selv om noen av oppfølgerne har vært greie spill på sin måte, har magien forsvunnet. Antakeligvis fordi utviklerne prøvde å rette seg etter sjangerkonvensjoner i stedet for å bygge videre på det som gjorde originalspillene unike i utgangspunktet – eller fortsette å gjøre nye ting, for den saks skyld.

Betyr det egentlig noe hva slags sjanger dette er? Vis mer

Jeg synes med andre ord det er skivebom å kritisere Skyrim for å ikke være et rollespill, fordi det gjør ting på ulike måter som ikke nødvendigvis passer inn i hver enkelte rollespilltilhengeres ideelle oppskrift for hvordan et rollespill skal være. Hvis utviklere alltid skal lage spillene sine med en sjekkliste av sjangerspesifikke elementer som må med, eller må utformes på en gitt måte, vil spillverdenen bli mye mer kjedelig og innovasjonen vil forsvinne.

I tillegg er denne kritikken en fullstendig avsporing av det som kunne vært en fornuftig og konstruktiv debatt rundt spillet. Det betyr jo ingen verdens ting for spillets kvalitet om det er et «ekte rollespill» eller ikke. I stedet bør vi ta utgangspunkt i det spillet vi får, som er det spillet Bethesda har ønsket å lage, og spørre om hvor godt de faktisk har lykkes med spillet sitt. Hvor godt fungerer brukergrensesnittet og hvordan kunne det eventuelt ha vært bedre? Hvor kunne spillet med fordel vært dypere, og hvor burde man heller kuttet i kompleksiteten? Og hvor mange versjoner av Arnold Scwarzenegger kan vi ha i Skyrim før det blir dumt? Dette er mer interessante spørsmål å diskutere.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (55)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
BeThomas
13 år siden

Flott artikkel, og gode poenger. God lesning en lørdags morgen :)

garnok
13 år siden

Flott artikkel. Helt enig med det du sier.

Sjanger skal være en guideline, ikke en mal.

 

Dette har ført til en av de verste gamer-gruppene noensinne. De som prater nedlatene om andre.

Det finnes så mange forskjellige spill der ute. Hvorfor tyr så mange til å rakke ned på folk som liker noe annet enn dem selv? Spill det du liker og gi f i hva andre synes om det.

Jeg synes de siste versjonene av CoD er det verste som har skjedd gaming siden 1983. Det er ikke dermed sagt at andre synes det. Hvis andre liker det og vil spille det, så værsågod.

Hvis du ikke liker Skyrim, javel så la vær å spille det. Trenger ikke være en idiot på forums etc.

 

Jo før folk skjønner at "personal preference is king", jo bedre. :)

Himsett
13 år siden

Jeg mener at det er totalt irrelevant.

Par av mine favoritt "penn og papir" rollespill er terningsløse, der er det opp til hva spilleren gjør og ikke hva terningene ruller som avgjør.

 

Har lang erfaring både med spill og rollespill. Husker quest for glory fra amiga hvor det het heroes quest(måtte bytte navn etterhvert pga rettigheter). Og spillt rpg's fra 1990 og størsteparten av tida vært gm eller hva du vil kalle det.

 

Har også latt meg irritere av uttalelser som "ikke et ordentlig rollespill", mener de at det ikke er et klassisk crpg? Eller er kritikken fordi det ikke er så rigide regler som f.eks D&D?

 

Elder scrolls serien har fra starten av med arena vært annerledes, spessielt med tanke på at du må bruke en skill for å bli bedre i den.

 

Regner med at endel har andre preferanser enn meg, men deler av kritikken mot endel spill er ofte veldig uspesifisert og merkelig.

 

Skyrim er på alle måter et rollespill, du spiller en rolle gjenom hele spillet. Hvordan du gjør det er ikke styrt av gammaldagse klasser men av spillestilen din, og i mine øyne er det strålende. Du stiller mye friere til hvordan du spiller og kan jo forandre spillestil iløpet av spillet også...

 

Tar å bryter av før det blir en avhandling og fullstendig klar over maase skrivefeil, er mye bedre i rettskriving på engelsk siden jeg primært har lest bøker på engelsk de siste 20+ åra.

ATWindsor
13 år siden

En fin artikkel med mange gode poeng, dog tror jeg folk i større grad enn artikkelen gir inntrykk av er opptatt av dette pga forventninger. Det er unektlig litt irriterende å forvente noe, og få noe annet, om det andre du får er noe du ikke liker. For oss som liker mange typer spill er det ikke så ofte ett problem, men har selv gått i den fella.

 

AtW

Avean
13 år siden

Hvem er det som har sagt at det ikke er et rollespill ? Gameplay avgjør ikke om det er et rollespill eller ikke. Har vært borti de som har skrevet "NEI! Ikke gjør et MMO realtime med kamp, da er det ikke rollespill lengre"

 

Men det er så borti natta at jeg ikke vet hvordan jeg skal svare. Fleste av oss ville nok elsket om vi hadde sett f.eks WoW med spillbarheten til Skyrim. Borte er ubalanse, borte er kjedelige system, borte er grinding, inn er morro og et spill som krever noe tilbake av spilleren. Skyrim fullførte jeg og elsket hvert sekund selv om det var et levelsystem og ting å trene opp, så var det morro pga kampsystemet. Hadde det vært 1,2,3,4,5 med ferdiglagde animasjoner hadde jeg aldri rørt spillet.

Siste fra forsiden