Bioshock-skaper og industriveteran Ken Levine har en fast spalte på hjemmesiden til spillstudioet sitt Irrational Games, hvor han jevnlig intervjuer andre spillskapere. Han slo nylig av en prat med filmregissøren og spillskaperen Guillermo Del Toro om stort og smått, blant annet mellomsekvenser. De liker han ikke videre godt.
– Vet du hva slags spiller jeg er? Når jeg kommer til en mellomsekvens så hopper jeg over den, og tenker «dra til helvete, jeg ser ikke på en film. Jeg vil ha et spill». Du kan ta kontroll fra spilleren en stund, men ikke gjør ham ubrukelig. Gi ham noe å gjøre, forklarte regissøren av filmer som Hellboy 2 og Pan's Labyrinth ivrig.
Kranglet tidligere
Levine, som blant annet er kjent for å ha gjort nesten alt innhold i Bioshock og System Shock interaktivt, er enig.
– Folk kjenner meg som en skaper av historiedrevne videospill, så de antar at jeg elsker dem. Jeg er generelt sett ingen stor tilhenger av historiedrevne spill, på grunn av problemene du nevner. Jeg vil spille, ikke sitte og bli fortalt en historie. Jeg vil være involvert i historien, forklarer veteranen.
Tidligere i år skapte han oppstyr da han stilte spørsmålstegn ved hvorvidt intervjuobjektet burde lage spill i det hele tatt, men de har tilsynelatende funnet tonen sammen.
Bastion lykkes
Et av spillene Levine nevner som et eksempel på god, uforstyrret historiefortelling er sommerens store indievinner – Bastion. Actionspillet har mottatt strålende kritikk for elementer som dynamisk historiefortelling, unike omgivelser og et godt kampsystem. Vår anmelder elsket det også.
Vi har tidligere drøftet den samme problemstillingen i en kommentar. Da var spørsmålet «trenger vi mellomsekvenser?».
Del Toro jobber i disse dager på skrekkspilltrilogien Insane, som utvikles i samarbeid med THQ-eide Volition Inc. De har tidligere laget spill som Saints Row: The Third og Red Faction: Armageddon. Levine jobber for sin del med Bioshock: Infinite.