Activision Blizzard har, som flere andre utgivere, publisert sine tall for den forrige finansperioden. Totalt har de tapt 108 millioner dollar i løpet av kvartalet, noe som er bedre enn forventet. Tapet skyldes i stor grad kostnader relatert til sammenslåingen mellom Activision og Vivendi Universal Games.
I følge Shacknews er ikke Activision-sjef Bobby Kotick i tvil om hvorfor selskapet hans lykkes bedre enn andre utgivere for tiden. Nøkkelen ligger nemlig i etterfølgere:
– Å utvikle spill med klart etterfølgerpotensial, som kan møte våre forventninger om hundremillionersfranchiser, er en strategi som har fungert veldig godt for oss, sier han.
– Generelt har strategien vår vært å fokusere på gi ut de produkter vi vet at vi fortsatt kan jobbe med om ti år.
Vi kan med andre ord se frem til en jevn strøm av etterfølgere fra verdens største spillutgiver. Activision Blizzard har stor suksess med serier som Tony Hawk, Guitar Hero, Call of Duty og World of Warcraft.
Det er imidlertid fortsatt mulig å innovere, mener Kotick, men dette bør primært skje innenfor eksisterende spillserier. Han innrømmer imidlertid også at det er nødvendig å lage nye merkenavn:
– Vi har flere nye merkenavn under utvikling, men fokuset er på å fortsette på de store og høyprofilerte titlene. Jeg tror vi har nok erfaring til å kunne fastslå at dette er strategien vi lykkes best med.
Kotick forteller også at dette er grunnen til at de droppet en rekke Vivendi-titler, inkludert Ghostbusters, World in Conflict, Riddick og Brütal Legend, da de to utgiverne slo seg sammen.
Disse merkevarene «hadde ikke potensialet til å bli utnyttet hvert år på hver platform, med klare muligheter for etterfølgere og potensialet til å bli franchiser verd over hundre millioner dollar», mener Kotick.