– Spillmatisering er like død som dinosauren

EA vil satse på egne idéer.

Stadig vekk dukker det opp spill basert på filmer, selv om slike sjelden scorer høyt hos kritikere og publikum. Nå har sjefen for EA Games, Frank Gibeau, uttalt at han ønsker å satse mer på egenproduserte konsepter.

I et intervju med Develop forteller Gibeau at det ikke er noen fremtid i å spytte ut kjappe lisensspill og at utgiveren nå har et økt fokus på å utvikle egne IP'er.

– Hvis du vil lage en hit må du gi et spill tid til å oppnå kvalitet. Lisensbaserte, middels spillkopier er døde som dinosauren, sa Gibeau.

EA droppet blant annet James Bond-lisensen som følge av den nye filosofien, et valg Gibeau begrunner med at konseptet gir for liten frihet.

– Vi ga opp den lisensen fordi vi følte vi trengte å eie flere IP'er, og vi liker ikke retningen til James Bond med alle de kreative begrensningene. Royalty-andelen du må betale for lisensen går i feil retning for utgiverne, og på toppen av det hele er filmspill-bransjen i ferd med å kollapse, sa Gibeau.

Som et eksempel på EAs nye strategi peker han på at utviklerne av James Bond-serien, Visceral Games, som for øvrig også lagde lisensserien Gudfaren, senere gikk over til å utvikle suksess-serien Dead Space.

Les også:Mass Effect 2 til PS3 ofrer ingenting
Les også:Anmeldelse: Create
Les også:Crysis-studio kunngjør nytt spill

(via 1Up)

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (14)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Matsemann
14 år siden

Er litt overrasket over EA for tiden. For noen år siden stod de for å tjene raske penger med å spytte ut spill. Men har fått mer og mer sansen for dem nå i det siste.

007CD
14 år siden

Næhmen helledussen... Velkommen etter, dette har vi jo sagt i lengere tid.

Men det EA egentlig mener er vell egenproduserte "melketitler" da altså viderespilling på etablerte merkenavn slik som Need For Speed serien som mange har slaktet opp og ned siden Porsche sine svært buggete dager.

Rata101
14 år siden

Njaaa... Det er nok mere slik at EA ønsker å slenge litt dritt mot sin konkurrent Activision Blizzard, som via Bizarre Creations er aktuelle med Blood Stone 007. Han vil rettferdiggjøre avgjørelsen om å droppe Bond-lisensen.

 

Gibeau prøver å likestille all lisensbasert spillutvikling med de lettvint utførte filmspillene som spekulerer i å selge kun på navnet, og det blir helt feil.

 

Et godt eksempel på at en slik generalisering ikke stemmer, er f.eks. Batman: Arkham Asylum, som har vært ekstremt vellykket. Andre eksempler er f.eks. bruk av Star Wars IP.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=DmnvuiDzrOs

Dauemannen
14 år siden

Hva står IP for i artikkelen, egentlig? Jeg regner med det ikke er snakk om Internet Protocol.

 

Ellers er jo vi jo alle klare over at de fleste spill som blir gitt ut samtidig med kinofilmer ikke er spesielt gode. Men som Rata sier lages det åpenbart mange gode lisensspill.

Rata101
14 år siden

Intellectual Property.

Siste fra forsiden