Portal var ment som et lite eksperiment fra Valves side, men som en del av Orange Box ble spillet en gnistrende suksess – vi lot oss i hvert fall imponere.
Gode spill får som regel oppfølgere, men i følge Valve må vi være tålmodige når det gjelder Portal 2.
– I typisk Valve-tradisjon vil ikke dette bli Portal med andre farger. Når du får en slik suksess har du to valg. Du kan enten kjøre en kjapp kopi og slenge det ut på markedet, og tjene raske penger. Eller så kan du gjøre slik vi gjorde med Half-Life. Siden orginalen var revolusjonerende bør oppfølgeren være det samme, sier Valves Doug Lombardi til Eurogamer.
Lombardi sier nemlig at Valve vil gi spillere det de vil ha, en helt ny Portal-opplevelse:
– Du kommer ikke til å se Portal 2 i butikkene denne julen. Folk vil ha mer, men vi vil ikke gi dem mer av det samme med en gang. Det ville bare vært kjedelig.
Ambisjonene er det i hvert fall ikke noe i veien med.
– Jeg tror man må være ambisiøs. For oss har det virkelig betalt seg. Half-Life 2 var en riktig avgjørelse (med tanke på utviklingstid). Det var smertefullt med seks år i utvikling og kostnader på 200 millioner kroner. Men det betalte seg, og det er vår oppskrift, avslutter Lombardi.