I går ble det kjent at Den Lengste Reisen: Drømmefall er det siste Funcom-spillet som kan nytes uten å være koblet til nettet. Spillene vil fremdeles være i salg i tradisjonelle butikker, men fra nå satser den norske utvikleren utelukkende på massive onlinespill eller enspiller-opplevelser som krever verifisering gjennom Funcom sine servere når du kommer hjem fra butikken.
– Fokuset for Funcom har lenge vært massive onlinespill, blant annet fordi det ikke kan piratkopieres. Det kan godt tenkes at vi gjør andre ting, og onlinekapitler for Drømmefall er et eksempel på dette, forteller Funcom-sjef Trond Arne Aas til Gamer.no.
– PC-markedet stagnerer
Funcom-sjefen mener at offline PC-markedet sliter, og er ikke overrasket over at antall PC-spill synker. Han regner med at flere og flere spill på en eller annen måte blir avhengig av Internett-tilgang med tiden for å få bukt på piratkopieringen.
– Hvis man ser på PC-markedet totalt, så har det stagnert de siste årene. Veksten har vært omtrent null i Europa, og i USA ser man et stort fall i spillsalget. Samtidig ser man en stor vekst i salg av kraftige PC-er og grafikkort. Dette er en sterk indikasjon på at det er mye piratkopiering, forteller Arne Aas.
Han er inneforstått med at ikke alle som piratkopierte Drømmefall nødvendigvis ville kjøpt spillet om det ikke fantes en piratkopi, men mener at PC-markedet ville hatt en vesentlig større betydning om piratkopiering ikke eksisterte.
Også spill til konsoll kan piratkopieres. Men det er en mye lengre vei å gå for spillerne. Ettersom man må betale for å få maskinvaren modifisert av kyndige mennesker. Derfor er piratkopiering mindre utbredt på konsoll. Likevel tar Funcom sine forhåndsregler også her.
– Den samme verifisering vil gjelde for fremtidige konsollspill fra Funcom, enten ved at man tvinges til å spille på våre servere. Eller at man må godkjennes før man kan spille videre, forteller Arne Aas.
– De fleste utviklere har fokusert veldig på konsoll i lang tid nå. Offline PC-markedet er råttent. Man kan selvsagt utvikle en PC-versjon, i tillegg til konsoll, men det er ikke der pengene ligger. Med andre ord blir PC-versjonen en dårlig port, og det er ikke bra for PC-markedet, legger han til.
Electronic Arts – som snart slipper storsatningen Command & Conquer 3 til PC, og deretter Spore og Crysis i løpet av året – er ikke enig i at offline PC-markedet er i trøbbel.
– I EA-målestokk selger PC-spill stort i Norge, og i utgangspunktet ønsker vi å skape opplevelser offline, så vel som online. EA utvikler flere platformspesifikke franchiser kun til PC, og PC-plattformen er ofte drivende for de andre plattformene. PC er en viktig plattform for oss, det vitner jo nettopp Crysis, Command & Conquer 3 og Spore om, forteller Hans Moe, produktsjef hos Electronic Arts Norge.
Mot slutten av året slipper Electronic Arts det neste Medal of Honor-spillet, Airborne. Dette utvikles for PC, Xbox 360, PlayStation 3, Xbox og PlayStation 2. I dette tilfellet setter EA av store midler for å lage en unik tilpasset PC-utgave.
– Medal of Honor: Airborne for PC er ikke en portet versjon. Medal of Honor-franchisen har vært forskjellige på PC og konsoll i all tid, og det skjer ingen endringer der selv om spillet nå har samme navn på alle plattformer, presiserer Moe i Electronic Arts.
EA merker knapt piratkopieringen
Moe forklarer at titler som Spore, Crysis og Command & Conquer er tunge produkter, som selger godt uansett. Piratkopiering ser med andre ord ikke ut til å være et problem for EA, og de er først og fremst ute etter å skape en god opplevelse for de som har betalt for spillet i butikken eller via digitale salgskanaler. Det virker ikke som de har planer om å be kunden om å verifisering spillene sine på nettet.
– I vårt marked er det kun en liten del som piratkopierer, så inntjeningen blir godt nok dekket av de som kjøper produktet. Det ville vært trist om de som var ærlige, skulle bli belastet fordi noen ikke er det. Det er viktig å gi folk det de betaler for, forteller Moe.
Funcom-sjefen er skeptisk til denne tankegangen.
– Dersom de ikke lykkes med en online-verifisering av Crysis, vil de miste store deler av inntekten fra spillet. Dette kan true økonomien i prosjektet. Det ville vært fantastisk om noen kunne opp med en genial løsning som gjorde det mulig å fortsette å satse på offline PC-spill, avslutter Arne Aas.