– Pengene ligger i onlinespill

Funcom mener at PC-markedet er ødelagt av piratkopiering. Electronic Arts er ikke enig.

I går ble det kjent at Den Lengste Reisen: Drømmefall er det siste Funcom-spillet som kan nytes uten å være koblet til nettet. Spillene vil fremdeles være i salg i tradisjonelle butikker, men fra nå satser den norske utvikleren utelukkende på massive onlinespill eller enspiller-opplevelser som krever verifisering gjennom Funcom sine servere når du kommer hjem fra butikken.

– Fokuset for Funcom har lenge vært massive onlinespill, blant annet fordi det ikke kan piratkopieres. Det kan godt tenkes at vi gjør andre ting, og onlinekapitler for Drømmefall er et eksempel på dette, forteller Funcom-sjef Trond Arne Aas til Gamer.no.

Funcom-sjef Trond Arne Aas er bekymret for piratkopiering av PC-spill. Vis mer

– PC-markedet stagnerer

Funcom-sjefen mener at offline PC-markedet sliter, og er ikke overrasket over at antall PC-spill synker. Han regner med at flere og flere spill på en eller annen måte blir avhengig av Internett-tilgang med tiden for å få bukt på piratkopieringen.

– Hvis man ser på PC-markedet totalt, så har det stagnert de siste årene. Veksten har vært omtrent null i Europa, og i USA ser man et stort fall i spillsalget. Samtidig ser man en stor vekst i salg av kraftige PC-er og grafikkort. Dette er en sterk indikasjon på at det er mye piratkopiering, forteller Arne Aas.

Han er inneforstått med at ikke alle som piratkopierte Drømmefall nødvendigvis ville kjøpt spillet om det ikke fantes en piratkopi, men mener at PC-markedet ville hatt en vesentlig større betydning om piratkopiering ikke eksisterte.

Også spill til konsoll kan piratkopieres. Men det er en mye lengre vei å gå for spillerne. Ettersom man må betale for å få maskinvaren modifisert av kyndige mennesker. Derfor er piratkopiering mindre utbredt på konsoll. Likevel tar Funcom sine forhåndsregler også her.

– Den samme verifisering vil gjelde for fremtidige konsollspill fra Funcom, enten ved at man tvinges til å spille på våre servere. Eller at man må godkjennes før man kan spille videre, forteller Arne Aas.

– De fleste utviklere har fokusert veldig på konsoll i lang tid nå. Offline PC-markedet er råttent. Man kan selvsagt utvikle en PC-versjon, i tillegg til konsoll, men det er ikke der pengene ligger. Med andre ord blir PC-versjonen en dårlig port, og det er ikke bra for PC-markedet, legger han til.

"Man kan selvsagt utvikle en PC-versjon, i tillegg til konsoll, men det er ikke der pengene ligger."

Electronic Arts – som snart slipper storsatningen Command & Conquer 3 til PC, og deretter Spore og Crysis i løpet av året – er ikke enig i at offline PC-markedet er i trøbbel.

– I EA-målestokk selger PC-spill stort i Norge, og i utgangspunktet ønsker vi å skape opplevelser offline, så vel som online. EA utvikler flere platformspesifikke franchiser kun til PC, og PC-plattformen er ofte drivende for de andre plattformene. PC er en viktig plattform for oss, det vitner jo nettopp Crysis, Command & Conquer 3 og Spore om, forteller Hans Moe, produktsjef hos Electronic Arts Norge.

Mot slutten av året slipper Electronic Arts det neste Medal of Honor-spillet, Airborne. Dette utvikles for PC, Xbox 360, PlayStation 3, Xbox og PlayStation 2. I dette tilfellet setter EA av store midler for å lage en unik tilpasset PC-utgave.

Les også
Forhåndsnedlasting av HL2: Episode 2

– Medal of Honor: Airborne for PC er ikke en portet versjon. Medal of Honor-franchisen har vært forskjellige på PC og konsoll i all tid, og det skjer ingen endringer der selv om spillet nå har samme navn på alle plattformer, presiserer Moe i Electronic Arts.

Skjermbilde fra Age of Conan.

EA merker knapt piratkopieringen

Moe forklarer at titler som Spore, Crysis og Command & Conquer er tunge produkter, som selger godt uansett. Piratkopiering ser med andre ord ikke ut til å være et problem for EA, og de er først og fremst ute etter å skape en god opplevelse for de som har betalt for spillet i butikken eller via digitale salgskanaler. Det virker ikke som de har planer om å be kunden om å verifisering spillene sine på nettet.

– I vårt marked er det kun en liten del som piratkopierer, så inntjeningen blir godt nok dekket av de som kjøper produktet. Det ville vært trist om de som var ærlige, skulle bli belastet fordi noen ikke er det. Det er viktig å gi folk det de betaler for, forteller Moe.

Funcom-sjefen er skeptisk til denne tankegangen.

– Dersom de ikke lykkes med en online-verifisering av Crysis, vil de miste store deler av inntekten fra spillet. Dette kan true økonomien i prosjektet. Det ville vært fantastisk om noen kunne opp med en genial løsning som gjorde det mulig å fortsette å satse på offline PC-spill, avslutter Arne Aas.

Kommentarer (131)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Hawko
18 år siden

Heh, EA har da nok midler uansett hva (grunnet lisensspill som FIFA og annet), så for dem er nok ikke piratkopieringen et veldig stort problem.

 

Men jeg kan skjønne saken fra Funcom sins side, da de ikke produserer en masse spill som kun selger grunnet navn og merke.

Vice
18 år siden

Ja, artikkelen bekrefter mitt første inntrykk jeg fikk over at dette bare var patetisk sutring fra et firma som ikke klarte å produsere gode nok spill som kunder ville ha og derfor må trekke seg ut. :thumbdown:

Har man gode nok produkter&markedsføring er kundene svært villige til å betale for det.

Power-Z
18 år siden

Vice er du for piratkopiering eller noe? har sett i alle de postene om denne uttalelsen fra funcom så har du, kommet med at det er bare fordi de ikke produserer gode spill, og at piratkopiering ikke er noe særlig problem.

 

Det at Ea games klarer seg er jo fordi de er enormt store, og lager nesten bare oppfølgere til sine spill, De er jo kjent for å melke spillene tomme, med 10oppfølgerere (bare se the sims) og rushespillene med bugs, dermed så blir spillmarkedet mer generisk og mindre.

ingen tør å satse på de litt mer spesielle ideene fordi det blir ikke økonomisk med et 1:3-10 forhold av pirater

 

De har nok samme, eller mer piratkopiering enn Funcom, men fordi de spillene de satser på har et kjernemarked mye større (fifa, need forspeed, og spill av filmer) itillegg så kan store firmaer bruker millioner på markedsføring, noe mindre utviklere ikke kan.

 

 

Jeg vet ikke med andre her men jeg er for at det skal komme spill som er litt utenfor kjernemarkedet, med innovative idéer. Men slik blir det ikke hvis trenden fortsetter slik den er i dag.

Azper
18 år siden

Funcom kan grine så mye de vil, men de må nok basere seg på å lage onlinespill, noe jeg syntes de er ganske så gode til.

 

Nå er det kanskje litt drøyt å sammenligne Funcom og EA da. En liten norsk utvikler mot en kjempestor maskin som pumper ut nye spill til sine evigelange serier hvert eneste år.

 

Litt synd at vi ikke får like mange bra singleplayer spill, men jeg kan ikke klage for jeg er pirat som faen selv.

Power-Z
18 år siden

Det med at: ikke alle som laster ned, ville ha kjøpt det uansett,. og dermed ikke er problem,fordi man ikke mister en kunde. blir også feil,

 

De som laster ned er med på å senke de generelle moralskebetenkeligheter for å laste ned. og dermed er det større sjanse at de vennene til den som lastet ned spillet, også vil laste det ned i stedet for å kjøpe det. Fordi han får vite at det er dumt å kjøpe spill når de er "gratis på nettet"

 

Jeg har selv opplevd at mange blir sjokkert at jeg kjøper mine spill/filmer, når de er "gratis" på nettet, og det sier ikke lite om hvor søppel vi har blitt.

Siste fra forsiden