– DRM er ingen løsning

Blizzard satser heller på fellesskapet.

Bruk av såkalte DRM - Digital Rights Management er en het potet om dagen. Ubisoft har møtt mye motstand med sitt system, som krever autentisering av spillet mot Ubisofts servere og innlogging med en Ubi.com-konto for å spille spillene. Med andre ord krever systemet at man har tilgang til Internett hver gang man vil spille. Kritikerne hevder at systemet rammer lovlydige spillere fremfor spillere som benytter seg av langfingrede versjoner av spillet.

Ubisoft er ikke alene, også EA har implementert et lignende system som krever konstant nettilgang for at spillene skal fungere.

Fellesskapet i fokus

Blizzard velger å se litt annerledes på piratproblemet når de nå snart skal lansere det etterlengtede Starcraft 2. Frank Pearce, medgründer av Blizzard, sier i et intervju med Videogamer.com at DRM-løsninger er dømt til å tape, fordi det finnes flere mennesker som vil bryte DRM-løsningene, enten av ren nysgjerrighet eller av et ønske om å piratisere spillet, enn utviklerteamet har mulighet til å henge med på.

Pearce mener isteden fokuset bør ligge på å tilby en tjeneste full av funksjoner som man får lyst til å benytte, hvor man kan spille i fellesskap med vennene sine. Dette sammenfaller med annonseringen tidligere denne måneden: Battle.net integreres med Facebook.

Det betyr ikke at Starcraft 2 er helt uten antipirattiltak. Tidligere i år ble det kjent at spillet ikke får LAN-modus, og alle flerspillerkamper går via Battle.net-systemet. Enspiller får du derimot sjansen til å spille offline, selv om du må gjennom en engangsregistrering først.

Les også:Ubisoft får kjenne piratenes vrede
Les også:Lanserer aggressive antipirattiltak
Les også:EA like freidige som Ubisoft
Les også:Ingen LAN-modus i Starcraft II
Les også:Spill Starcraft II med facebookvennene dine


(Kilde: Videogamer)

Siste fra forsiden