– Det skal handle om deg

Vi fortsetter vårt Norges-eksklusive dypdykk i Guild Wars 2.

Det kan ikke benektes at MMORPG-sjangeren har opplevd en enorm popularitet det siste tiåret. Fra å være en sjanger forbeholdt de ekstra engasjerte, til å være noe kassedama på den lokale butikken spiller.

At populariteten har steget voldsomt kan spesielt sees ved antallet nye spill innenfor sjangeren. Til tross for den enorme mengden arbeid det er å utvikle et MMORPG, prøver stadig flere utviklere lykken. Blant de er Areanet.

Areanet er dog ingen fersking, Guild Wars burde nemlig ringe en bjelle hos de fleste.

Guild Wars ble riktignok aldri så populært som kongen selv, World of Warcraft, men spillet hadde og har definitivt en solid tilhengergruppe. Areanet kunne selvsagt sagt seg fornøyd med det, men heldigvis for oss gjorde de ikke det. Utvikleren er nemlig i full sving med oppfølgeren Guild Wars 2. Og med det fortsetter vi vår Norges-eksklusive dypdykk i utviklerens planer for oppfølgeren.

Episk og individuelt?

Som ble gjennomgått i forrige artikkel mener Areanet det finnes flere feil i dagens spill innenfor MMORPG-sjangeren. Mer presist, mener de det ligger feil innenfor både MMO-biten og RPG-biten. Denne gang er det rollespill-aspektet utviklerne tar for seg. Men hvordan gjør man et spill som titusener skal spille, unikt?

Ifølge Areanet begynner det med verden spillet foregår i. Og som fortalt i forrige artikkel har utviklerne store planer for hvordan verden både burde utformes, og ikke minst, hvordan den bør "oppføre seg". At spillere skal få en unik og personlig historie, er sterkt relatert til at spillernes handlinger faktisk påvirker verden.

– En gjenganger som stadig dukker opp når vi spør spillere hva det største problemet med dagens MMO-spill er, er at handlinger man utfører aldri faktisk påvirker verdenen. Å bekjempe en episk kamp mot en massiv boss, bare for å se at han dukker opp igjen fem minutter senere, eller føle at dagens viktige gjøremål var å slakte ti rotter, kan gjøre at opplevelsen føles fryktelig flat og repeterende. Med Guild Wars 2 ønsker vi at handlinger og triumfer både skal være meningsfulle, og ikke minst, ha en betydning. Kort sagt ønsker vi at historier skal være både episke og personlige, for alle de tusen som vil spille spillet – i en og samme verden. Vanskelig? Ja. Umulig? Nei.

Det begynner med deg

Alle som noen gang har prøvd et MMO, vet hvordan det hele begynner. Man velger gjerne hvilken rase man ønsker å spille, hvilken klasse, og til slutt utsende og diverse styrker. Man får en viss personlighet i figuren sin, men før eller senere møter man antageligvis en tvilling eller to.

Areanet har riktignok tenkt å la den grunnleggende formelen forbli den samme, men samtidig ønsker de også å gjøre den langt dypere. Ved å la hver spiller svare på diverse spørsmål, utformer man en biografi som til syvende og sist vil avgjøre hvem du blir. Disse spørsmålene vil utforme både hvem figuren din er i utgangspunktet, og hvem han/hun ønsker å bli.

I tillegg til at dette vil gjøre figuren din langt mer personlig, åpner det også for flere forskjellige eventyr gjennom spillets gang med forskjellige figurer.

Les også
Anmeldelse:

– Spillere kan skape flere forskjellige figurer, og utforme totalt forskjellige biografier for hver enkelt. Som resultat vil perspektivet på historien bli helt forskjellig mellom hver figur. I tillegg til at dette sørger for at spillet føles mer personlig, sørger det også for at spillet får langt større gjenspillingsverdi.

Bak kulisene

Som forventet er det ikke rent lite de stakkars programmererne i Areanet må tenke på, især så når det kommer til en dynamisk verden som attpåtil skal påvirke hver spiller forskjellig.

– Med såpass mange valg for å karakterisere ens figur, hvor mange kombinasjoner av historien finnes det?

– Tusenvis. Akkurat nå jobber vi med ti såkalte biografi-spørsmål, hvor hvert spørsmål kan ha alt fra tre til fem forskjellige svar. Det vil være unike historier for rasen du spiller, i tillegg til små forskjeller ut i fra hvilken klasse du spiller og lignende. Deretter vil hver spiller i løpet av spillet oppleve minst et vesentlig øyeblikk som vil påvirke ens figur fremtid vesentlig. I tilegg vil også diverse quester medføre at du må ta valg som vil påvirke og utforme figuren din.

Til tross for at hver spiller skal oppleve en unik og egen historie, skal det også være mulig å invitere venner til å delta i ens historie. Hver figurs historie er designet for å kunne tilby den beste enkeltspiller-opplevelsen, men samtidig kan den også skalere seg slik at man kan invitere venner.

Ideen er at dette skal gjøre det attraktivt å spille sammen, ettersom man ville kunne delta i en historie som ellers ville være ekskludert ens figur.

Veien videre

– MMO har blitt ekstremt populær sjanger, men med den stigende populariteten har det også oppstått visse feil. Mange føler at dagens MMO-spill har gitt opp kampen med å skape en unik og personlig historie.

Areanet går langt for å love at de skal rette på dette. Skal man virkelig måtte velge mellom et spill som enten leverer en episk rollespill-opplevelse eller samspill med andre? Kan man ikke få både pose og sekk? Areanet mener det.

Guild Wars 2 har potensielle til å bli noe veldig stort, men det krever at utviklerne jobber iherdig i tiden framover. Det er ingenting galt med lovordene fra utviklerne, men når spill blir såpass ambisiøse må vi anvende litt skepsis. Vi venter spent på resultatet.

Ledige stillinger
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Tepesco
15 år siden

De setter jammen lista høyt! :thumbup:

Dette er en revolusjonerende måte å lage MMORPG spill på, og jeg håper den setter standarden for fremtidige giganter. Høres ut som et genialt konsept, og med nok utvikling kan det bli den neste store tittelen innen MMORPG.

Kontorstol
15 år siden

Spennende. Mange år siden jeg spillte GW (eller noe annet mmorpg for den saks skyld), men dette så lovende ut.

Bone
15 år siden
– En gjenganger som stadig dukker opp når vi spør spillere hva det største problemet med dagens MMO-spill er, er at handlinger man utfører aldri faktisk påvirker verdenen. Å bekjempe en episk kamp mot en massiv boss, bare for å se at han dukker opp igjen fem minutter senere, eller føle at dagens viktige gjøremål var å slakte ti rotter, kan gjøre at opplevelsen føles fryktelig flatt og repeterende.

 

Akkurat dette er grunnen til at JEG ikke er hekta på MMORPG-spill.. det at jeg tar en "kjempe", så blir jeg venner noen in-game som ikke har gjort "den questen", så for å hjelpe den personen må jeg drepe den samme som jeg drepte, -og det blir feil for meg.. slikt sett, i MMORPG, så spiller jeg så godt som kun solo, kun for å få min egen rollespill-opplevelse.. dog, jeg har ikke spilt så mye.. Gikk fort lei WoW, selv om det hadde sine sjarmerende øyeblikk, mye pga grafikken.. men LotRO er det jeg har spilt mest, men allikevel ikke mer enn til level 30, eller noe..

 

Spendt på dette, og Star Wars - The Old Republic, som også skulle fikse litt på det der med historie og solo-spilling og sånn..

chokke
15 år siden

Etter alle de store skuffelsene som har vært på MMO-fronten. Så har jeg stor, stor tvil på at de får det til.

Hell, se på Darkfall, og alle tingene de lover, men som overhodet ikke har vunnet frem.

L1234567890
15 år siden

Heter det ikke ArenaNET?

Siste fra forsiden