I 1999 kom det først spillet i Konamis kritikerroste skrekkserie Silent Hill. Her hadde du rollen som forfatteren Harry Mason som lette etter sin forsvunne datter i den nifse småbyen Silent Hill. Det første Silent Hill har hittil kun vært tilgjengelig på Playstation, men nå jobbes det med en helt ny utgave av spillet til Wii.
Siste nummer av spillmagasinet Nintendo Power har sluppet den første informasjonen om prosjektet, som har fått tittelen Silent Hill: Shattered Memories. Sider fra det aktuelle bladet har dukket opp på nettet, og avslører en god del om hva vi kan vente oss.
Shattered Memories kommer på mange områder til å skille seg drastisk fra originalspillet, og den største forskjellen er antagelig at du ikke lengre kan kjempe mot de mange monstrene du støtter på. Istedet må du ta beina fatt og løpe hver gang et uhyre får teften av deg. Du har en fordel overfor monstrene, og det er at de er redde for lys og varme. Dermed kan du holde dem unna en liten stund med nødbluss og lignende gjenstander.
Til å hjelpe seg med å navigere gjennom byen har Harry en hendig mobiltelefon med kart og kamera. Telefonen tjener også samme funksjon som radioene i tidligere Silent Hill-spill og lager støy når nifse ting nærmer seg.
Vi loves også at historien skal forandre seg avhengig av valg du tar i løpet av spillet. Disse valgene kan være alt fra svarene du avgir under en psykoanalyse i begynnelsen av spillet til hvilken steder du velger å utforske først. Det hevdes også at monstrene du støtter på vil ha ulike utseender basert på svarene du har avgitt.
Seriens faste komponist Akira Yamaoka står for musikken, og sier han har lyst til å prøve noe litt annerledes denne gangen. Spillet utvikles hos britiske Climax, som tidligere har jobbet med Silent Hill: Origins.