SAN FRANCISCO (Gamer.no): Sucker Punch Productions er kanskje best kjent for Sly Cooper-serien. Nå tar utvikleren en helt ny retning. Playstation 3-eksklusive inFamous er både voldelig og spektakulært, og foregår i en verden full av farer. Spillet følger sykkelbudet Cole McGrath i fantasibyen Empire City. En pakke Cole skal levere forårsaker en voldsom eksplosjon som ødelegger store deler av sentrum. Cole overlever imidlertid, og han våkner opp etter to uker med helt spesielle evner. Minuset er at Empire City er et eneste stort kaos, og vår sykkelbudhelt må selvsagt rydde opp.
Elektrisk sandkasse
inFamous er et actionspill i tredje person i en såkalt sandkasseverden, der du kan ferdes fritt rundt og egentlig gjøre hva du vil. Som Cole skal du kjempe i helt lovløse omgivelser, der tre ulike gjenger slåss for territorium med politi og sivile som ofre i konflikten. Vår helt har som sagt unike egenskaper, han kan nemlig kontrollere elektrisitet. Det kan brukes som våpen i flere former, samt å sveve gjennom luften. Angrepene er avanserte varianter av det vi så i Star Wars: The Force Unleashed, og det er ingen tvil om at angrepsregisteret virker svært lovende.
Det er ikke bare lett å ha slike evner. Cole kan ikke bruke skytevåpen, da kruttet i ammunisjonen vil eksplodere ved berøring. Vann er også dødelig, av åpenbare årsaker. Hovedpersonen i inFamous kan heller ikke skape strøm på egenhånd, og er dermed avhengig av eksterne kilder for å fylle på sitt lager, slik som aktive lyktestolper, transformatorer og falne fiender(!). Enkelte deler av byen er helt mørklagt, og her blir kampene langt mer utfordrende som følge av strømmangelen.
Det vi fikk se av kampene var helt vilt, her snakker vi skikkelig anarki! Kjempende faller som fluer på begge sider rundt deg mens du spretter rundt, og kulene suser rundt ørene på deg. Spillet er i utgangspunktet oppdragsbasert, men du kan som i andre sandkassespill ha det like moro bare ved å utforske den relativt store byen.
I så måte er det en stor fordel at Cole kan komme seg stort sett overalt. Vår venn er nemlig veldig smidig, og kan klatre opp alt av bygninger så lenge overflaten ikke er helt glatt. Her minner inFamous litt om Prince of Persia, der du hopper fra utstikker til utstikker med flere titalls meter luft under deg – eller balanserer forsiktig på smale områder høyt over bakken.
Bruken av topografi er i det hele tatt særs solid her, du får et unikt innblikk og oversikt over Empire City. Her er det vel mest naturlig å sammenligne med Crackdown, der man i aller høyeste grad hadde det moro i høyden.
Transporten mellom hustak er også spektakulær. Du kan enten bruke din elektriske sveveegenskap, eller surfe på elektriske ledninger. Disse lenker sammen de aller fleste hustakene og skaper en alternativ transportvei med herlig god oversikt over kamper og hendelser som hele tiden foregår nede på landjorden.
Menneskelig bombe
Innimellom er det også tvingende nødvendig å komme seg opp i høyden. Et av oppdragene vi testet gikk ut på å ødelegge pansrede kjøretøyer som fienden benytter seg av. Eneste måten å gjøre dette på var å komme seg litt opp og slippe seg ned på taket av beistet. Derifra kunne man sprenge kjøretøyet med strøm. Slike utfordringer med bevegelige mål kan gjøre dette spillet enda mer spennende hvis oppdragene er varierte.
Balansen mellom det gode og onde er viktig i inFamous. Hver eneste ting du gjør påvirker hvordan folk ser på deg, og du kan se hvordan du ligger an i det såkalte karmasystemet. Her får du ulike valg, slik som å helbrede eller suge ut kraften av sivile. Slike valg dytter deg til den ene eller andre enden av skalaen og gir Cole unike angrep og ferdigheter. Vi fikk ikke se så veldig mange av disse situasjonene, men det blir spennende å se om man makter å gjøre dette til noe mer enn en overfladisk gimmick.
Det er også et aldri så lite rollespillelement i dette spillet. For hvert eneste utførte oppdrag og for hver drepte fiende tjener du erfaringspoeng. Disse kan igjen brukes til å utvikle Cole i den retningen du ønsker han skal ta. Du kan utvikle hvor mye strøm du er i stand til å lagre om gangen, slik at angrepene dine blir kraftigere og «ammolageret» større.
Rent visuelt er det ikke så mye som sjarmerer med inFamous. Empire City er kanskje imponerende i størrelse og utstrekning, men brun- og gråtoner omhyllet av tåke innbyr ikke akkurat til en grafisk orgasme. Vi ser at spillet skal formidle en apokalyptisk stemning, men det er en viss fare for at fargepalletten gjør miljøet ensformig og småkjedelig. På plussiden flyter spillet veldig bra, og kampene er fargerike og hektiske i sin visuelle fremstilling.
Konklusjon
inFamous er Grand Theft Auto på speed, ispedd elementer fra Crackdown, The Force Unleashed og Assassin's Creed. Spillet er en god, gammel lapskaus i så måte. Empire City er kanskje anonym når det kommer til farger, men utstrekningen og alt som skjer på hvert gatehjørne skaper et levende spill.
Coles elektriske evner er også nok til å gi actionglade spillere godt med vann i munnen, kampene i inFamous er svært morsomme. Kombinér dette med vår hovedpersons fantastiske klatreegenskaper og den stadige balansen mellom det gode og onde, så har du i hvert fall et spill med svært mange fasetter. inFamous er eksklusivt til Playstation 3, og skal etter planen komme ut i juni.