Feature

Podcast: Vold i dataspill

Vil vold fortsette å prege dataspillet?

Vi diskuterer hvorfor krig og vold preger de aller fleste dataspill.

Det er umulig å stikke under stol at veldig mange store og suksessrike dataspill inneholder mye krig og vold. Dette gjelder en stor del av utgivelsene vi anmelder og skriver om her på Gamer.no også.

I denne podcasten prøver vi å ha en åpen og vandrende diskusjon rundt dette temaet. Vi prøver å finne ut hvorfor dataspill preges av så mye vold, men også hvorfor voldelige spill ofte er svært underholdende.

Vi forsøker å diskutere dette store og vanskelige temaet uten moralisering og uten å gå vitenskapelig til verks.

Er den kritikken en kan finne i andre medier av voldelige dataspill legitim? Vil fokuset på vold og krig fortsette i årene som kommer? Er det mulig å tenke seg store og suksessrike dataspill som i svært liten grad går ut på å drepe haugevis av fiender? Dette er noen av de spørsmålene vi forsøker å finne svar på.

Vi beklager den varierende lydkvaliteten hos en av våre deltagere. Dette er noe vi kontinuerlig forsøker å bli bedre på.

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (20)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
DagensDag
15 år siden

Blod og vold :excl: :thumbup: Hører på den etterpå, nå er det fotball på løkka.

 

Veldig fin diskusjon og det punktet hvor dere snakker om at spillere ikke tenker på skytingen men heller det å vinne (overlevelse instinktet). Dette syntes jeg passet veldig bra med min spill situasjon.

 

Men så klart kommer man ikke fra at situasjoner og ting som man ikke får gjort enten om det er fysiske eller konsekvenser for den handlingen, blir mer gøy når man kan gjøre noe umulig. Er jo gøy å løpe oppover empire state building sprette fra for så å slenge seg i full fart ned mot bakken også sende alt i 50 meters omkrets flyvende i alle kanter.

OrrieKM
15 år siden

Jeg likte godt at det var flere dialekter i podcasten, og humoren til Marius!

 

Jeg er også enig med Marius at det handler mer om at man kan gjøre ting i spill, som man ikke kan gjøre i virkeligheten.

Det tror jeg er en av faktorene som bestemmer om et spill skal selge bra.

 

Grand Theft Auto- serien har jo mye vold, men har forsatt solgt bra. (Er da mer pga sandbox, men dog).

God of War- serien, mye blod og vold. Oh yeah!

 

En ting som jeg faktisk ikke har lagt merke til er at i Battlefield serien, så er det bare Battlefield Vietnam og Battlefield Bad Company 2 som inneholder blod, uten en modifikasjon.

 

Er da ikke ferdig med å høre på podcasten.

Rafael
15 år siden

Det kan jo nevnes at A Tale in the Desert er et ikke-voldelig MMO der det handler om å bygge opp et samfunn (i hvert fall så vidt jeg har forstått ut ifra andres forklaring). Dessuten kan jeg av egen erfaring nevne at det å spille ikke-voldelige roller i Ultima Online var ganske gøy i sin tid. Der kunne en være smed, snekker eller lignende yrker, og selv om noe av arbeidet (innhøsting av ressurser) kanskje kunne virke kjedelig i lengden, så var det helt klart engasjerende når en kunne stå, snakke og handle med andre på torget i ulike byer. Sånn sett er jeg litt uenig i noe av det som ble sagt i podcasten.

Hr. Jenssen
15 år siden

Vold som underholdning er da slettes ikke noe nytt fenomen. Nå snakker jeg ikke om TV, film og bøker men laaaangt tilbake i tid. Romerne elsket å gå til arenaene og se på slaver drepe hverandre. Voldelige videospill - slik som jeg ser det - er bare en videreføring av denne fascinatsjonen som tydeligvis ligger i de fleste mennesker. Det er bare en moderne måte å kunne beseire andre på, men denne gangen uten at noen av deltakerne tar reell skade.

ShampooMacTavish
15 år siden

En artig og god podcast, om kanskje litt lang, som jeg i grunn synes ble bedre mot slutten, uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Kanskje fordi starten var litt små-statisk og spørsmål/svar-aktig, mens slutten var litt mer åpen prat. Morsomt og rimelig engasjerende å høre på, holdt på å begynne å prate med dere selv til tider :p Skulle hatt en oral diskusjon med dere en gang!

 

Lydkvaliteten var forresten helt fin. Kom med en ny en så fort som mulig, interessant å høre på mennene bak teksten.

 

Litt spesielt at dere hadde en timelang podcast om vold, og ikke nevnte GTA en eneste gang (såvidt jeg fikk med meg, iallefall).

 

EDIT: Forresten, Tor Egil, ikke si slikt om Drømmefall! Ragnar Tørnquist har ikke sagt at det ikke blir noen oppfølger, bare at serien er lagt på is. Krysser fortsatt fingrene for at vi får høre noe nytt iløpet av de neste årene.

Siste fra forsiden