Oppsigelser hos Red 5

Oppkjøp og omorganisering

Nok et studio stiftet av tidligere Blizzard-ansatte er i trøbbel.

Blizzard er et av de mest solide studioene i bransjen, men dets avkom har på langt nær gjort det like bra. Hellgate-utvikler Flagship Studios og Castaway Entertainment ble begge grunnlagt av folk fra Blizzard, og begge gikk nedom og hjem. Nå ser det stygt ut for et tredje studio med samme bakgrunn.

Red 5 Studios jobber med et massivt onlinespill, som foreløpig ikke er offentliggjort. De siste dagene har det gått rykter om at studioet har begynt å si opp ansatte, og de har nå sluppet en pressemelding som bekrefter dette.

Ifølge pressemeldingen har studioet valgt en ny kurs for prosjektet, og samtidig knyttet bånd til en ikke navngitt aktør på nettspillmarkedet. Som konsekvens av dette skal noen ansatte ha valgt å si opp, mens andre fikk sparken. Red 5 hevder spillet fortsatt er i rute.

Nye rykter skal ha det til at ikke alt gikk så ryddig for seg som pressemeldingen indikerer. Kotaku skal ha hørt fra en kilde at kinesiske The9 har kjøpt aksjemajoriteten i selskapet, og at onlinespillet nå utvikles hovedsakelig for lansering på det kinesiske markedet. 14 ansatte ble sagt opp, og 14 gikk frivillig.

Mitch Lasky fra Electronic Arts har fortalt Gamasutra at Red 5-eier Benchmark Capital gjorde flere forsøk på å selge studioet til spillgiganten. Hvis det er hold i ryktene har de altså solgt det til The9 i stedet.

Ledige stillinger
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Licht
15 år siden

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan de får det for seg at det er finansielt forsvarlig å satse på noe så omfattende som en ny IP i MMO-form når de i bunn og grunn står der med kun to tomme hender og muligheten til å si at de en gang jobbet i Blizzard. Hadde de hatt beina litt mer på jorden, som f.eks. Torchlight-folkene, hadde ting kanskje fortont seg annerledes.

Odesseiron
15 år siden

Runic Games har også et MMO basert på Torchlight på vei, det til tross for at Torchlight er en rykende fersk IP uten særlig tyngde. Mange av de ansatte i Runic Games er for øvrig folk som kom fra Flagship Studios, et prima eksempel på noen som prøvde å bite over for mye der de gamblet med Hellgate London. Jeg vet ikke helt om de er det mest relevante eksempelet på å holde beina på jorda her.

Licht
15 år siden

Tja, de produserte Torchlight (ikke MMO-delen) som et enkelt modifiserbart enspillerprosjekt med kort utviklingstid, og tjente godt på det, samtidig som de sikret seg en lojal fanbase. De har iallefall noe å bygge på, når de så skal begynne å rote med MMO-sjangeren. Om Flagship hadde sluppet Mythos som retail/digitalt heller enn en uendelig, lukket beta i påvente av at mikrotransaksjoner skulle ta av, og så hatt det å falle tilbake på når de bestemte seg for å gamble med at Hellgate skulle være et pseudo-MMO, hadde ting sannsynligvis gått bedre. Det kan jo se ut til at de har lært noe av den erfaringen, med tanke på hvordan de har gjort det med Torchlight. Beina på jorden er et relativt begrep, men Runic er iallefall ganske mange færre meter over havet enn Flagship var, og Red5 tilsynelatende er.

 

Personlig synes jeg Runic kunne spart seg MMO-kjøret i denne runden, men det er vel et eller annet med stabile, månedlige inntekter som virker forlokkende.

snoemann
15 år siden

Hva er "IP" som dere to første postere nevner?

Odesseiron
15 år siden

"IP" står for "intellectual property", og er et begrep som brukes om nye merkevarer. Warcraft og Starcraft er for eksempel to ulike "IP"-er, og spillindustrien bruker gjerne begrepet for å poengtere at de utformer en helt ny merkevare i stedet for å fortsette på en gammel.

Siste fra forsiden