LONDON (Gamer.no): Rollespillenes massive internettstorebror anses gjerne for å være den absolutt vanskeligste sjangeren å lykkes i.
Det at World of Warcraft har et såpass stort forsprang med sin unike markedsposisjon skal selvsagt ha mye av "skylden", men minst like viktig er det faktum at disse spillene krever gigantiske budsjetter og en stab som stadig fikler med et produkt som i praksis aldri blir ferdig.
BioWare er imidlertid ikke typene til å spare på sukkeret, og restriksjoner er tilsynelatende noe de elegant gir blaffen i. Det er derfor mildt sagt veldig spennende når en av tidenes største rollespillutviklere bestemmer seg for å utforske nytt farvann sammen med legendariske LucasArts. Vi fikk anledning til å ta en titt på spillet i fjor, og det ble kjapt åpenbart at dette er noe helt spesielt.
Utviklerne velger selv å beskrive dette som det største spillprosjektet noensinne. Det tror vi på.
Fleksible klasser
Det var Blaine Christine, en av spillets hovedprodusenter, som var vert for denne spilløkten. Før vi fikk sette de ivrige og klamme pølsefingrene våre i den salige stjernekrigen, ble vi fortalt hvordan dette spillet i likhet med de fleste MMORPG-er har fire grunnpillarer: kamp, utforsking, progresjon og historie. Delen vi skulle få spille sentrerte rundt kampsystemet og hvor fleksibelt det er.
– I stedet for å lage Star Wars-versjoner av de klassene som er typiske for sjangeren så snur vi det hele på hodet. Vi har heller tatt utgangspunkt i de mest sentrale karakterene i filmene og deres roller, basert klasser på de og finpusset de til et resultat som passer sjangeren, forteller Christine.
Dernest skisserte han dette systemet ved å sammenligne de ulike klassene med figurer fra filmene. Jedi Knight er modellert etter Luke Skywalker, Sith Warrior etter Darth Vader, Smuggler etter Han Solo, Bounty Hunter etter Boba Fett og så videre. Og veien mot å gjenskape atmosfæren fra filmene stopper ikke der.
– Spilleren skal føle seg som en helt fra det sekundet han eller hun trår inn i spillverdenen. Om du lager deg en Jedi Knight så skal du være en fra første sekund. Mange spill tvinger deg til å kjempe en stund før du er av særlig nytte, men her starter du med masse makt. For gi deg en variert og utfordrende opplevelse så tilbyr vi heller svært gode spesialiseringsmuligheter som gjør det behagelig å veksle mellom å spille alene og i grupper, fortsetter han.
Få deg en våpenbror
Disse spesialieringsalternativene inkluderer å anvende tjenestene til en kompanjong. Disse kommer i alle former og farger og har ulike egenskaper. Det hadde ikke vært særlig kult om alle de spillbare klassene delte de samme ferdighetene, og kompanjongene er løsningen på dette. Disse kan nemlig være alt fra helbredere til skadeytere, noe som tillater spesialisering uten å begrense nytteverdien din.
Datastyrte medhjelpere vil selvsagt aldri kunne erstatte et ekte menneske, men det er betryggende å vite at man kan spille på egen hånd uten å føle seg begrenset.
Siden vi skulle få innta rollen som en Sith Inquisitor så ble vi vist to av de mange våpendragerne denne klassen har til disposisjon. Den første av de var Khem Val, en Dashade. Han er en stor og tøff gubbe som fungerer som en «tank», en figur ment å ta imot skade slik at andre spillere kan realisere potensialet sitt. Hensikten med en slik ruslebiff er å holde fiendene i sjakk, slik at du kan stå på avstand og bruke kraftegenskapene dine uavbrutt, noe han gjør utmerket.
Den andre var Kaleeshen Xalek. Han ble beskrevet som en slags Darth Maul, altså en hissig kumpan hvis styrke ligger i å yte store mengder skade på kort tid. Side om side med Xalek er det ikke like store muligheter for å peise på med alt man har av krutt, ettersom han ikke fanger fiendenes oppmerksomhet like godt, men til gjengjeld kommer dere med den kombinerte skaden deres til å sparke mer rumpe enn en dødsstjerne.
Ny jediklasse
For å holde oss spillelystne entusiaster i skrustikka enda lengre valgte herr Christine å vise oss et lite utdrag av hverdagen til en av de nye klassene kalt Jedi Consular. I motsetning til Jedi Knight som beskrives som en slags Luke Skywalker, vil denne klassen legge seg nærmere opp mot Yoda eller en tidlig Obi Wan Kenobi. I stedet for å buse rett inn så gnistene fyker vil denne klassen forsøke å kontrollere kampen før den begynner, selv om du selvsagt også kan dra frem lyssabelen og lage hakkebiff om ting går skeis.
Et av de største fortrinnene til Jedi Consular er bruken av telepatiske og telekinetiske egenskaper. Dette ble demonstrert ved at spilleren trasket opp mot en gruppe fiender og dro en «these are not the droids you are looking for»-manøver som uskadeliggjorde en av fiendene for en stund. Deretter fikk vi se heftig sjonglering av lyssabeljuling og egenskaper som blant annet drar en fiende ut av gruppa og slenger ham i bakken.
I likhet med Sith Warrior, som vi fikk leke oss med på Gamescom tidligere år, kan også denne klassen reflektere laserskudd med sabelen sin automatisk, en liten finesse som aldri blir gammel. Måten figurene behandler de sofistikerte våpnene sine på er svært velanimert, og spillflyten visker ut grensen mellom enspiller- og massive onlinespill i langt større grad enn noe MMO jeg har sett tidligere.