I løpet av de siste årene har vi fått en overflod av zombie-spill, med alt fra samarbeidsfokusert skyting til uvettig bruk av bil og planter. Left 4 Dead 2 har akkurat blitt sluppet og Capcom arbeider med et nytt Dead Rising, så det ser ikke ut til at vi blir kvitt de vandøde med det første.
Undead Labs er et Seattle-basert utviklerstudio som akkurat har kunngjort sin eksistens, og som navnet tilsier vil de også ha en bit av zombie-kaka. Deres første prosjekt er et postapokalyptisk MMO hvor restene av menneskeheten må overleve og forsvare seg mot horder av levende døde.
Prosjektet er på et tidlig stadium, og har dermed ikke fått noe navn. Studioets ferske hjemmeside forteller at spillet utvikles eksklusivt til konsoll, men hvilke konsoller sies det ingenting om.
Undead Labs er grunnlagt av Jeff Strain, en mann som har dugelig med erfaring innen nettspill. På merittlisten har han blant annet kartredigeringsverktøyet til StarCraft, og han jobbet også med World of Warcraft. Etter Strain forlot Blizzard grunnla han ArenaNet sammen med andre Blizzard-veteraner, og fungerte som produsent og programmerer på Guild Wars.
Selv om nesten ingenting er kunngjort om zombie-spillet, har et par detaljer om utviklingen dukket opp i et intervju hos Eurogamer. Strain vektlegger hvor viktig det er at spillet utvikles eksklusivt til konsoller, og sammenligner det med Rares førstepersonsskytespill GoldenEye til N64. Med det mener han å ta en sjanger vanligvis forbeholdt PC-en og utvikle et lignende spill på konsollenes premisser.
De eneste detaljene Strain røper om spiller er muligheten for at man kan spille som zombie eller menneske, samt at gjenoppbyggingen av samfunnet blir bakteppet for spillets økonomi.
Ifølge Strain blir det lenge til spillet ligger i butikkhyllene. Han regner ikke med at det blir ferdig verken neste år eller året etter.