Armada 2525 var et turbasert strategispill fra 1991, og ble utgitt av den for lengst døde utgiveren Interstel. En av mennene bak spillet startet det lille utviklerstudioet Ntronium Games, som for tiden jobber med en åndelig oppfølger ved navn Armada 2526.
Matrix Games har nå kunngjort at de har sikret seg utgiverrettighetene til Armada 2526. Noen slippdato er ikke offentliggjort, men det loves at spillet blir klart for nedlasting innen året er omme.
Armada 2526 foregår i en tid hvor en rekke raser plutselig får klørne i teknologi som lar dem reise fortere enn lyset. En gruppe handelsmenn har nemlig besøkt flere ulike planeter og byttet bort denne teknologien, og universet har nå åpnet seg for mange krigerske raser.
Målet er som i lignende spill å bygge opp et galaktisk imperium, og her er fokuset mer rettet mot romkrig enn handel og diplomati, selv om disse også kan benyttes. Du starter med å kontrollere hjemplaneten din, og må utvide gjennom verdensrommet ved å forske på ny teknologi og banke opp alle som prøver å stoppe deg.
Spillet skal være designet slik ar det lønner seg å fokusere på få teknologier om gangen, og dermed skal de ulike sidene bygge opp distinktive våpen og taktikker. En gruppe velger kanskje å utvikle bedre teknologi for å reise gjennom rommet, mens enn annen er mer interessert i å finn ut hvordan man bomber motstanderens planeter med asteroider.
Kampene kjører i sanntid, med muligheter for å pause dem for å gi nye ordre. Foregår de for lenge kan de bruke opp flere omganger, men også gi sidene muligheten til å sende forsterkninger.
Utviklingen av Armada 2526 ledes av R. T. Smith, som i tillegg til å jobbe med det opprinelige Armada 2525 også har vært involvert med designet i Total War-serien. Han var blant annet prosjektleder og sjefsdesigner for Medieval II: Total War.