Fjorårets FIFA ble av flere hyllet som det aller beste i serien på lenge, og fikk god omtale også her på Gamer.no. Nå er det duket for FIFA 10, og vi har fulgt utviklingen av årets versjon svært tett. Derfor er det lite som har overrasket denne gangen, men det er likevel gledelig å slå fast at Electronic Arts’ fotballevolusjon fortsetter.
Det er jo ingen hemmelighet at årlige sportsspill er en balansekunst. Man må gi folket nok nyvinninger til at det skal være interessant å gå over fra spillet man allerede har. Samtidig må man porsjonere nyhetene utover flere spill, hvis ikke ender man opp med å levere spill som bare er lett oppusset. FIFA 10 er slik sett en meget god linedanser, og det makter å slå sin forgjenger når det gjelder det viktigste av alt: følelsen av at du spiller fotball.
Perfekt sirkel
Så hva er den viktigste nyheten i år? Vel, det er flere som kjemper om pallplassene i denne konkurransen. Når du fører ball vil nok utvilsomt 360 graders bevegelsesmønster for spillerne være en aldri så liten åpenbaring. Tidligere kunne man bare bevege seg i åtte retninger, nå føler man seg langt friere når det skal utfordres. Dette betyr at du får et visst inntrykk av hva balanse og tyngdepunkt har å si når motstandere skal lures, det fungerer faktisk veldig fint å utfordre uten å bruke finter – så solid er det nye bevegelsesmønsteret.
Likevel får det en helt ny dimensjon ved at finter har blitt lettere å utføre, og de har større effekt når man beregner riktig. Kombiner bevegelsene dine med noen fotkunster, så skal du ikke se bort i fra at forsvareren havner på ratata. Her har nemlig slikt litt å si, forsvarsspillere kan forsvinne ut i pølsebua. De blir ikke med igjen etter bare et millisekund om du gjør sakene dine riktig.
Videre er fintesystemet fortsatt dypt. Man kan holde seg til de aller enkleste, eller trene seg opp til å kjøre kunster ut av en annen verden. Den eneste begrensningen er spilleren du styrer, det er nemlig bare de største stjernene som har evnen til å gjøre alt av finter.
For å komplimentere hvordan du styrer spillerne, har EA også gått for en sterkere fysikkmotor i år. Noe som i sin tur gir spillet et mer fysisk preg. Alt av dueller kommer nå med en økt grad av risiko for skader og frispark, ja du blir til og med avblåst for obstruksjon. Et kne i et lår kan også føre til avblåsning, og man kan spørre seg om kampen blir for mye oppstykket som følge av fysikken? Vel, jeg synes ikke det. Fotballfølelsen høynes av autentiske dueller, også løpsdueller der man kan bruke skulderen til å bringe motspilleren ut av fatning. Da får det heller bare være at en av konsekvensene er at pipeblåseren blir mer aktiv.
Fotball er mye tilfeldigheter, det begynner EA tydeligvis å forstå. Tidligere var det bare en liten håndfull av utfall av hvor ballen gikk ved en klarering på corner eller når målvakt ga retur. I FIFA 10 er denne håndfullen blitt til en bærepose. Du vet aldri helt sikkert hva som skjer i neste fase av spillet, noe som er meget gledelig. Et eksempel er en utheading fra corner. I fjor kunne ballen havne noe slikt som i fire generelle områder, i år snakker vi rundt 12. Det er en forskjell som er svært merkbar når du spiller kamp.
Fra lisse til lisse
Jeg synes pasningsspillet har fått seg et lite løft denne gangen. Det er mer fleksibelt og presist, helt sikkert som en følge av 360 graders bevegelse. Ved innlegg, både høye og lave, skinner dette klarest gjennom. Du får nemlig flere buer og retninger på innleggene, noe som skaper et mer uforutsigbart angrepsspill. Forbedringen er spesielt merkbart når det gjelder spill langs bakken innenfor 16-meteren. Tidligere var dette krøkkete og lite effektivt, mens nå kan du åpen opp forsvaret også i slike tett situasjoner.
Resultatet av alle forbedringene i årets utgave er blant annet at flyten er mye bedre, hvis vi ser gjennom fingrene på veldig ivrige dommere. En annen detalj i så måte er at det ofte er mulig å ta kjappe frispark. En medspiller kan nemlig snappe ballen med det samme frisparket er blåst, og spillet er i gang igjen – uten en eneste mellomsekvens eller reprise. Man har også kuttet ned på slike filmsnutter når det gjelder taklinger og kort, noe som bidrar til den nevnte flyten.
Likevel er ikke FIFA 10 perfekt, det hadde da nesten vært merkelig om man hadde klart det med en så intrikat idrett som fotball – parameterne er jo nærmest uendelige. Frisparkene er stort sett de samme som sist, selv om de kanskje føles en smule enklere. Det gjelder blant annet ved lave skudd (gjerne under en hoppende mur) og når du involverer en annen spiller i skuddprosessen.
Møting av ballen er fortsatt ikke helt i boks, noen ganger blir spillere stående med beina godt fastgrodd i gresset uansett hva du gjør med kontrolleren din. Det kan skape frustrerende situasjoner ute på banen, selv om spillere faktisk slurver med møting i virkeligheten også. Det er imidlertid en fattig trøst, når du styrer noe(n) i et spill forventer du at det lystres!