KÖLN (Gamer.no): Når det kommer til skytespill er det ingen i verden med mer erfaring enn veteranene i id Software, kjent for ikoniske merkevarer som Doom-, Wolfenstein- og Quake-seriene. Faktisk blir de gjerne regnet som skaperne av sjangeren.
Det er altså grunn til å ha høye forventninger til deres prosjekter, og Rage er definitivt blant de mest spennende konseptene deres. Det var ikke særlig vanskelig å motivere seg til en sniktitt da vi trasket forbi boden deres på Gamescom, og vi angrer slettes ikke på at vi tok turen innom.
Postapokalyptisk ødemark
Presentasjonen vi deltok på ble utført av sjefsdesigner Matt Hooper, som med syv år på stumpen har en formidabel fartstid bak seg i id Software. Han begynte med å gjøre rede for hva som førte til utviklingen av Rage.
– Rage er et helt annerledes prosjekt enn alt vi har gjort tidligere, og er et veldig friskt pust for vår del. De andre spillseriene våre har blitt veldig restriktive og ledende fordi vi har bygd et såpass sterkt rammeverk rundt de, og det å utvikle et nytt konsept var livsviktig for kreativiteten vår. Dette spillet tillater oss å glemme alt vi har forpliktet oss til tidligere og kun fokusere på å vrenge hjernene våre for noe nytt og kreativt. Vi er veldig stolte av det vi har fått til så langt.
Rage er, i den grad det er mulig å oppsummere et så eklektisk spillkonsept, et postapokalyptisk skytespill ispedd rolle- og bilspillelementer. Man styrer en av de overlevende etter «Eden Project», et nødtiltak iverksatt rett før en diger asteroide kræsjet i jorda og utslettet mesteparten av alt liv. Dette prosjektet gikk ut på å begrave en rekke viktige mennesker i små kapsler under jorda, putte de i kryogenetisk søvn og sette vekkerklokka på fremtiden. Tanken var at disse menneskene kjapt skulle kunne gjenopprette infrastrukturen på jorda etter en katastrofe og tvinge alt tilbake på rett kjøl.
Slik gikk det dessverre ikke. Folk flest er døde og mange av de gjenværende er blitt mutanter. Det er knapt med ressurser i den fremtidige ødemarka, og slyngler har dukket opp som paddehatter overalt. Dermed er det din jobb å finne en løsning på alt rotet. Synes du det høres veldig Fallout ut? Ja, jeg også. Og likhetene er det flere av.
Skittent, men lekkert
Omgivelsene i Rage ligner påfallende mye på de postapokalyptiske miljøene i Mad Max-filmene, og i likhet med de nevnte filmene og spill som Fallout-serien bruker man de få ressursene man har på kreativt vis. Improviserte våpen, hybridbiler bestående av deler fra et dusin andre biler, hus bygd av gammelt skrap og andre finurligheter er med andre ord noe du kan forvente å se, og som en fan av denne stilen kunne jeg ikke ha vært mer fornøyd. Særlig våpnene er ofte særs kreativt utformet, og er det noe man trenger i en grådig ødemark så er det noe å forsvare seg med. I Rage tilfelle finner man våpen omtrent overalt, også montert på det meste som farter rundt av kjøretøy.
Blant våpnene man har tilgang til finner man en «wingstick» – en boomeranglignende pinnesak som er utmerket til å kakke ned eklinger på lydløst vis fra lang avstand. Utover det har man også standardvåpenet, en tykk, rusten revolver som knaser når du skyter og en svært kraftig armbrøst som ligner påfallende mye på en diger skorpion. Alle våpnene vi fikk se var både unike og lekre, og id Software-gutta ser ut til å lykkes med den samme ikoniske våpendesignen som har preget mange av de tidligere spillene deres. Det kiler litt i magen på en kar som kanskje synes at skytespillutviklere har en tendens til å spøle seg fast i mangelen på oppfinnsomhet når de skal gjøre annet enn å rekreere ekte våpen.
Noe av det som gjør miljøene så tiltalende er den flotte, velpolerte grafikken som pumpes ut av id Softwares seneste spillmotor id Engine 5. Til tross for at omgivelsene er pene så greier utviklerne fortsatt å bevare den fussete, skitne stilen som bør prege en verden i kjølvannet av en katastrofe. Figurmodellene ser også veldig bra og levende ut. Rage ser i bunn og grunn ut slik jeg skulle ønske S.T.A.L.K.E.R. eller Fallout 3 så ut. Det hindrer likevel ikke ytelsen, som er upåklagelig allerede på dette stadiet, selv når det blir liv og røre og mye foregår samtidig.
I starten av presentasjonen vår fikk vi en liten rundtur i byen Wellspring, som har en distinkt western-stil. Her kan man farte innom saloons for å ta seg en øl eller høre etter om noen trenger en bevæpnet rabagast til å gjøre ærend for seg. En av de som trenger hjelp her er borgemesteren, en uhøytidelig liten tjukkas med hjemmelaget monokkel og cowboyhatt. Stilen på de ulike figurene er nesten litt steampunk, og de ansvarlige hos id Software fortjener all honnør for å ha inkorporert en rekke konsepter fra andre stiler i sin egne lille lekre gumbo. Med suksess.