For omkring én time siden avsluttet Microsoft kveldens pressekonferanse, og det må sies å være litt av et avspark for årets viktigste spillmesse. En av de aller største nyhetene fra den grønne kanten er utvilsomt Project Natal – svaret på alle rykter som har svirret rundt bevegelsesfunksjonalitet på Xbox 360.
Ingen håndkontroller
Prosjektet ble manifestert på scenen i form av en liten avlang innretning på oversiden av TV-en (omtrent som sensorbaren i Wii) og lar deg etter sigende kontrollere alt som foregår på skjermen med din egen skrott.
For å illustrere dette fikk vi først se en tilbakelent kar navigere seg rundt i Xbox-menyen med armene. All bevegelse registreres i 3D – du vil altså kunne bevege deg frem og tilbake i rommet, og få tilsvarende respons. Det ble fyrt opp et aerobic-spill og en spenstig dame tar fatt på scenen. En myriade av baller blir skutt mot henne og målet er å treffe så mange som mulig med armer, føtter, bein eller hode. Systemet så ut til å registrere alt ned til krummede fingre, så responstiden var definitivt tilstede.
Den neste fremvisningen avslørte enda mer av potensialet i Project Natal, og det vi fikk se var en mann og et stort lerret. Ved å kaste på maling og gjøre malende bevegelser med armene sine gikk han igang med et enkelt landskapsportrett. Det er verdt å notere seg at han byttet farge ved å snakke mot TV-en, noe som syntes å fungere smertefritt. Og ikke før denne kunstneriske utfoldelsen var over, dukket Peter Molyneux opp med sine vante storhetsord i ryggsekken.
– Aldri før sett i sci-fi-sjangeren
Molyneux hevder at det han nå skal vise ikke engang er brukt i science fiction-sjangeren, og vi får titte på en ekte dame som kommuniserer med et virtuelt barn. Her brukes stemme og bevegelser for å snakke med barnet, som responderer naturlig til kvinnens tilnærmelser. Denne visningen indikerer med andre ord skummelt store muligheter for fremtidig kommunikasjon med spillfigurer, selv om snutten godt kan tas med en klype salt.
Med innebygget stemmegjenkjenning og 3D-basert bevegelsesteknologi (kamera) gir tilsynelatende Natal en interaktiv opplevelse vi ikke har sett maken til, og det blir spennende å høre mer om Microsofts lille renessanse.
Konseptet Project Natal skal i følge Microsoft fungere på alle versjoner av Xbox 360 som er solgt hittil, og som vil bli solgt i fremtiden.