Konsollversjonen av rollespillet The Witcher er, som vi spekulerte i på onsdag, lagt på is. Det bekrefter både utgiver og utvikler. Årsaken skal være en økonomisk disputt mellom CD Project og utvikler Widescreen Games.
– Utviklingen av The Witcher: Rise of the White Wolf er lagt på is mens vi forsøker å løse ulike økonomiske problemer med prosjektpartnerne. Vi er lei oss for at dette skjer, spesielt på vegne av fansen som har ventet på dette spillet. Jeg håper vi kan finne en løsning med våre nåværende og tidligere partnere som er og har vært involvert i dette amisiøse prosjektet, sier Widescreen Games-sjef Olivier Masclef ifølge Gamespot.
Ifølge en blogg på VG247 kan årsaken være at CD Project ikke har overført en betydelig sum øremerkede penger som var lovet Widescreen Games. Det avviser CD Project.
– Det er trist at vi ikke kan snakke med Widescreen Games på en normal måte, men gjennom media. Dette er ikke vår stil, og vi svarer fordi vi føler oss tvunget til å oppklare usann informasjon. Prosjektet er på is, men vi holder alle muligheter åpne for å fortsette utviklingen, sier CD Project-sjef Michal Kicinski i den samme bloggen.
Kicinski sier Widescreen har fått noen utbetalinger for sent fordi utviklingen av Rise of the White Wolf har gått senere enn det skulle. Disse forsinkelsene fortsatte etter at Widescreen fikk utviklerhjelp av CD Project Red.
Spillet skulle egentlig kommet ut til høsten på Xbox 360 og PlayStation 3. Nå har imidlertid tittelen en usikker fremtid, og det spørs om alt fokus nå rettes mot The Witcher 2.