LONDON (Gamer.no): Dante Aligheri står for et litterært mesterverk som har formet den vestlige verdens forståelse av livet etter døden. Dante's Inferno fra Den guddommelige komedie beskriver Helvetes ni sirkler, og er utgangspunktet for Electronic Arts-spillet med samme navn. Dette er et actionspill i tredje person i samme gate som velkjente God of War. Likhetene med Sonys flaggtittel er tidvis slående, fra våpenbruk til kameraføring.
– Dante er mer en soldat her enn i diktet, og han får flere mørke valg han må ta i sin ferd gjennom Helvete, sier produsent på spillet, Jonathan Knight, til Gamer.no.
God miks
Det er dermed slåssing med skrømt som står i fokus her, iblandet både plattformelementer og gåteløsning.
– Vi ønsker at Dantes dikt skal bli levende i vårt spill. Det er jo ikke så mye som skjer i diktet, så vi har lagt inn en ny historie med action, drap og drama. Blant annet får Lucifer en langt sterkere rolle, forteller Knight.
Du får tidlig Dødens enorme ljå som våpen, et våpen som både er kjapt og har stor rekkevidde – i beste Kratos-stil. Her legges det opp til kombinasjonskamper, der du kan kjede sammen angrep til det som kan bli lekre serier av smerte. Enkelte ganger får du også muligheten til spesialangrep ved at du trykker knappene som dukker opp på skjermen. Enkelt og effektivt.
Det blir enda mer spektakulært når du tar i bruk magi, tilgjengelig gjennom korset du bærer på. Her kan du fjerne fiender med ulike krefter over en lav sko. Disse kreftene bruker imidlertid «brennstoff», gjennom sjeler du hele tiden samler inn. Sjelen får du ved å drepe fiender, klare oppdrag eller frelse/straffe de fordømte du møter på i Helvete.
Underveis utvikler du Dante som spillhelt. Blant annet ved å finne gjenstander får du ulike valg gjennom å oppgradere egenskaper og få ulike kombinasjonsangrep. Valgene er imidlertid mer en refleksjon av spillestil enn noe annet.
– Valgene du tar her vil påvirke hvordan du kan spille, men det er ikke mulig å ta «gale» valg, understreker Knight.
Ut med sjefen
Ved siden av de sedvanlige fiendene vil du også involveres i spektakulære sjefskamper med jevne mellomrom. Vi fikk spille i en av disse, mot et gigantisk og blodtørstig vesen. Taktikken her var å påføre såpass mye smerte i ansiktet på utysket slik at det blottet sitt svake punkt – relativt standard, altså. Kampen ble krydret med håndlangere som med jevne mellomrom gjorde livet surt for meg mens jeg forsøkte å felle kjempen. Kampen var hard, men ikke umulig. EA vil da også at folk flest skal kunne takle dette spillet.
– Vi har stor variasjon i vanskelighetsgrader, så dette spillet bør være tilgjengelig for de fleste typer spillere, sier produsenten.
Nå skal det vel sies at dette ikke er for folk som ikke tåler vold og bøtter med blod. Vi er tross alt i Helvete her, med stor h. Det lille vi fikk se av filmsnutter og gameplay gir prov om et spill som er gjennomført rent visuelt, her får man faktisk følelsen av uhygge av å vandre rundt i de flotte miljøene. Detaljrikdommen er bunnsolid, og brettdesignet slik jeg opplevde det er variert og interessant:
– Alle sirklene i helvete skal føles unike og spesielle. Det har selvsagt vært utfordrende, men også givende, å få dette til.
Flyten under kamper er det heller ikke noe å si på, her kjørte man 60 bilder per sekund, og det er utviklernes målsetting å gjøre dette hele spillet gjennom. Stemningen høynes ytterligere ved at det som skjer hele tiden er akkompagnert av uhyre stemningsskapende gregoriansk musikk, melodier av den typen som gir deg gåsehud over hele kroppen.
Mer enn mord
Kampene er selvsagt i sentrum i Dante's Inferno, men det er ikke bare dreping det handler om i dette spillet.
– Vi forsøker å mikse sammen eventyr, plattform, action og gåtelønsing, sier Knight.
Vi fikk først og fremst forsøkt oss på plattformelementene ved siden av slåssingen, og det vi testet var hektiske saker. Her skulle du navigere deg i full fart gjennom omgivelser som falt sammen rundt deg. Dramatisk og stressende, men herre min hatt så herlig det føles når en slik oppgave mestres. Det er nok kombinasjonen av alle elementene som kan gjøre dette spillet til en slager.
– Vi håper Dante's Inferno blir det man kan kalle veldig avhengighetsdannende moro, ler Knight.
Selv om spillet ikke er ferdig riktig enda leker man med tanken på å lage spill av hele Den Guddommelige komedie. Den består nemlig av tre akter. Kan vi vente oss spillmatisering av skjærsilden og paradiset også?
– Vi vil gjerne gjøre hele trilogien, men vi får se. Vi føler at vi først må gjøre oss fortjent til å gjøre oppfølgere, avslutter produsenten.
Konklusjon
Det er altså mye God of War i Dante's Inferno, det er rett og slett samme type spill – når det gjelder alt fra kameraføring til sjefskamper. Likevel er settingen interessant og frisk, og de mange elementene som kombineres bærer prov om det som kan bli et variert og underholdende sluttprodukt – i hvert fall med bakgrunn av det vi testet.
Det er nemlig helt avgjørende at Dante skiller seg fra Kratos, hvis ikke blir dette rett og slett bare en vakker klone. Kopier er som kjent svært sjelden bedre enn originalen. Vi gleder oss uansett til å fordype oss enda mer i Helvete, hvem trives vel ikke der i gården?
Dante's Inferno kommer ut på Xbox 360, PlayStation 3 og PSP tidlig i 2010.