Feature

Norsk innovasjon fra Hamar

Redd og gjenskap en verden

Prototypen Project Oasis vant Hamar Game Challenge.

HAMAR (Gamer.no): Nylig ble den første Norwegian Game Conferance holdt på Hamar, og der ble den årlige vinneren av Hamar Game Challenge kåret. Denne konkurransen blir arrangert for studentene på Høgskolen i Hedmark, som har linjer innen design, spill og medier, og vinnerne får en plass i spillinkubatoren Hamar Game Studio samt deltagelse ved Nordic Game 2009 i Malmø.

Denne inkubatoren er startet av Kunnskapsparken i Hedmark, et selskap med både private og offentlige eiere fra innlandet, for å hjelpe potensielle spillutviklere i den vanskelige startfasen når de forsøker å opprette bedrifter og utvikle kommersielle produkter.

Spennende prototype

Project Oasis ble årets vinner av Hamar Game Challenge. Det er en spillbar prototype av et action-eventyrspill laget av fire studenter innen opplevelsesproduksjon ved Høgskolen i Hedmark.

– Vi har laget alt spillet har å by på selv, fra egen spillmotor til grafikk, dialog og musikk, forteller en av utviklerne Lisa-Marie P. Leira.

– Ja, vi har ofret mange kvelder på byen for å bli ferdig med spillmotoren i løpet av skoleåret, legger medstudent Stian Kristiansen til med et smil.

Spillet er utviklet for både Xbox 360 og PC i tankene.

– Den store drømmen er å få muligheten til å etter hvert kunne legge Project Oasis ut for salg på Xbox Live Arcade og som et nedlastbart spill for PC, sier prosjektleder Ronny Ringkilen.

Teamet bak prosjektet. Fra venstre: Lisa-Marie P. Leira, Ronny Ringkilen, Stian Kristiansen, Bjørn Erik Edvardsen. (Foto: Anders Lindstad)

Project Oasis handler om en oase av levende vesener på en planet dekket av is. Dette er en dal hvor alle verdens gjenlevende skapninger befinner seg, og vi får spille den eneste personen som har evnen til å bruke god magi. Ond magi har kommet inn i dalen og utradert alle dens skapninger og bebyggelse, og spillet starter ved at du er den eneste gjenlevende og må bekjempe de onde maktene alene.

– Du spiller en ung kvinne som er et menneske, men med noen katteaktige trekk, og må kjempe mot onde vesener med sverd og magi, forklarer Leira.

Vi kan vente oss en fargerik verden uten særlig teknologi eller mekanikk, men med klare fantasytrekk som magi og forskjellige dyrelignende raser.

– Spillet har en fullstendig åpen, men ganske liten spillverden. Gjennom å bekjempe motstandere får vi både progresjon av hovedpersonens evner og progresjon av historien. Det er svært viktig for oss at spillerne føler progresjon hele veien, sier Ringkilen.

– Blir som en sandkasse

Selv om spillet har klare action-, rollespill- og eventyrelementer, er spillets desidert viktigste komponent de resultatene kamp mot onde skapninger har. Når du bekjemper fiender bygges nemlig den ødelagte verdenen opp igjen, og du kan se hus og hytter sprette opp av bakken når du har knust dine motstandere. Ved hjelp av denne spillmekanikken kan du gjenopprette den forsvunne sivilisasjonen og bygge en verden for dine øyne med egne handlinger og valg.

– Spillverden blir som en sandkasse som gir spilleren frihet og anledning til å møte fiender av forskjellig styrke, slik at han kan utvikle sin figur med nye våpen og mektigere magi, men vi ønsker å la spilleren velge selv hva han vil gjøre når, forteller Kristiansen.

Selv om spillets historie kan høres dyster ut, med en verden på randen av utryddelse og en planet nesten fullstendig dekket av is, har utviklerne lagt seg på en relativt lystig og fargerik grafikk og en hovedkarakter som har bred appell, kanskje spesielt for noe yngre spillere.

Spillets åpne verden gjør det vanskelig å fortelle en lineær historie, men utviklerne har planer om å fortelle Project Oasis' historie gjennom forskjellige bruddstykker som spilleren får oppleve ettersom han bygger opp verdenen til dens tidligere glans.

Stort potensiale

Project Oasis er for øyeblikket kun en prototype, men det er helt klart et spennende konsept. Selve verdenen, settingen og historien er helt grei i mine øyne, men det er ikke disse sidene ved spillet som har størst potensial.

Jeg tror spillets potensielle suksess står og faller på hvor godt dets innovative hovedelementet kommer til å fungere. Det høres veldig morsomt og spennende ut å kunne gjenoppbygge en ødelagt verden ved å bekjempe fiender, og jeg tror det er dette konseptet som kan få mange spillere interessert i Project Oasis, hvis det blir utviklet på en kreativ, profesjonell og grundig måte.

Diskuter artikkelen i forumet

Siste fra forsiden